A Kraftwerk javára döntött a bíróság a 12 éve húzódó "sampling" ügyben
A Kraftwerk hamarosan kezdődő koncertjét illetően rengeteg sajtóanyag látott napvilágot, de az egyik legérdekesebb történettel, egyik sem foglalkozott. A „The Economist” híre alapján ugyanis pont került egy régóta húzódó ügyre, ami a dalkészítés során történő sample használatot is jócskán érinti.
December 13-án ugyanis a német legfelsőbb bíróság ítéletet hozott egy 12 éve húzódó bírósági ügyben, amely egy, a csapat zenéjéből kivett és jogtalanul használt hangminta ügyében kezdődött. A vita középpontjában Sabrina Setlur 1997-es popdala, a „Nur Mir” állt, amit két producer, Moses Pelham és Martin Haas készített. A dal jogtalanul tartalamoztt 2 másodpercnyi részt, azaz úgynevezett „sample”-t a Kraftwerk 1977-es „Trans-Europe Express” albumán megjelent „Metall auf Metall” című dalából. A „Kraftwerk ügy” 2004-ben kapott újabb erőre, amikor is a bíróság másodfokon, az elsőfokú ítélettel ellentétben és két évvel az után, Pelham és Haas producerpárosának adott igazat. A legfelsőbb bíróság azonban úgy határozott, hogy a jelenleg érvényben lévő sample használati jog alapján jár el. Vagyis a Kraftwerk csapatának akkor van igaza, ha bebizonyosodik, hogy Pelham és Haas képtelen volt saját maga előállítani a dalban használt „Metall auf Metall” mintát. A bizonyítási eljárás során a szakértők olyan teknikai vívmányokat vonultattak fel, mint egy korabeli 1996-os Akai sampler, aminek segítségével előállítható lett volna a kérdéses dalrészlet. Pelhamnek és Haasnak azonban nem sikerült reprodukálni a hangmintát.
Az ügy azonban további kérdéseket vet fel. Például azt, hogy kinek van joga elbírálni, hogy a hallott anyag elég meggyőző-e? A bíró erre azzal felelt, hogy az átlag hallgatóság nem feltétlen hallaná meg a különbséget a felhasznált hangminta és az estlegesen ismét elkészített, reprodukált hang között. Pelham és Haas ügyvédje szerint ez egy olyan precedens értékű per volt, aminek a tanulságát további kételyes sampling ügyekben is alkalmazni tudja majd a bíróság, sőt az elektronikus zene világán túlmutatva, a fotómontázsok és még az írott anyagok eseteiben is hivatkozási alapnak számíthat. Pelham és Haas jelenleg a végleges ítéletre vár.