Cikkek: 11186 | Ma megjelent: 72
onemusic logo

Spotify csomagolási gyakorlata milliárdos veszteséget okozhat a dalszerzőknek

Írta: Ostroml

A National Music Publishers’ Association (NMPA) éves közgyűlésén komoly vádak érték a Spotify-t: a streaming óriás új előfizetési modellje, amely a zenét audiokönyvekkel együtt "csomagban" kínálja, súlyos bevételkiesést jelent a dalszerzők és kiadók számára. A New York-i Lincoln Centerben tartott rendezvényen az NMPA elnöke, David Israelite hangsúlyozta: az új elszámolási forma már az első évben 230 millió dolláros kárt okozott az alkotóknak, és ha nem változik semmi, ez az összeg 2032-re meghaladhatja a 3,1 milliárd dollárt.

A csomagolás lényege, hogy a Spotify nem külön zenei előfizetésként, hanem egy audiokönyv-zene csomagként árulja a Premium szolgáltatását. Ez pedig lehetővé teszi számára, hogy a mechanikai jogdíjakat alacsonyabb szinten számolja, mint egy önálló zenei előfizetés esetén. A 2022-es Phonorecords IV megállapodás szerint ez jogilag lehetséges, ám a kiadók szerint a gyakorlat etikailag súlyosan megkérdőjelezhető.

A Sony Music Publishing adatai alapján 20%-kal estek vissza a Spotify-tól érkező jogdíjbevételek, amióta bevezették a csomagolt konstrukciókat. Danielle Aguirre, az NMPA főtanácsosa szerint több mint 44 millió előfizetőt "csomagoltak be" olyan platformba, amit nem kértek, mindezt a jogdíjak optimalizálása érdekében.

A zeneipar vezetői egységre szólították fel a közösséget, kiemelve, hogy a dalszerzők értékeinek védelme soha nem volt ilyen sürgető, mint most. Az NMPA szerint ez nemcsak pénzkérdés, hanem az egész zenei ökoszisztéma egyensúlyát fenyegető stratégia, amelyre közös választ kell adni.

Találj egy eseméyt

Böngéssz az események között, és szerezz új élményeket!

Események
Töltsd fel az eseményedet

Értékesítsd a jegyeidet a OneTicketen!

Esemény létrehozása
HOZZÁSZÓLÁSOK

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Login
OLVASD EL EZEKET IS:

REKLÁM

5. Szerencsi ARTÚR NAPOK
Sneakerness
Katlan 2025