Claudia Bayer: emberi lépték, érzelmi elektronika – év végi körkérdés 2025
Írta: Ostroml
Claudia Bayer 2025-ről nem mérföldkövekben, hanem megélt pillanatokban beszél. Válaszaiból egy olyan év képe rajzolódik ki, ahol a rendszeres fellépések, új rezidenciák és emlékezetes helyszínek mellett egyre nagyobb hangsúlyt kapott az egyensúly, az érzékenység és a valódi kapcsolódás. Szó esik a balatoni régióhoz fűződő személyes kötődésről, a vokális önkifejezés felé tett lépésekről, valamint arról is, hogyan változik a közönség és a zenei közeg egy túlstimulált világban. Ez az interjú nem hangos állításokkal dolgozik, hanem finom megfigyelésekkel: arról, miért marad fontos az emberközpontú elektronika, és hogyan lehet hosszú távon jelen maradni úgy, hogy közben a zene nem veszít az érzelmi súlyából.
1. Milyen volt számodra ez az év szakmailag?
Volt valami meghatározó pillanat vagy fordulópont a fellépések, a stúdiómunka vagy az inspirációk szempontjából
Szerencsére idén is számtalan emlékezetes pillanatot élhettem meg.
Új, heti rezidenciák Budapesten és Füreden, mindegyik imádom hely! Az első badacsonyi élmények, ahol óriási meglepetést okozott az értő és minőségi elektronikát szerető közönség és a szeretetteljes légkör.
Idén is meghatározó élmény volt meghatározó tömeg után átvenni a dj pultot a Belvárosi Bor-és Pezsgőfesztiválon, de ugyanígy emlékezetes volt ugyanott a záró este is, az esős vasárnap ellenére is jó hangulat kerekedett.
Egy pici szeletét adhattam a hangomnak Reelow egyik, szerintem nagyon különleges és kreatív produkciójához.
Andrewboy idén hallott először játszani és emlékeim szerint úgy fogadott a szett után, hogy "te egy elmebeteg állat vagy", ami melengette a szívem, hiszen anno, amikor a zenéjére buliztunk álmomban sem gondoltam volna, hogy egy ilyen pillanat megtörténtet.
Imádtam a vasárnapi rooftopokat, a baráti örömzenéléseket Budapesten és Balatonőszödön.
Rengeteg szeretetet és lehetőséget kaptam, tele van a szívem hálával.
2. Ha visszanézel 2025-re, melyik fellépésed vagy projekted volt az, amire a legbüszkébb vagy – és miért pont az?
Lehet egy egészen apró dolog is, ami neked mégis sokat jelentett.
A fentieken kívül talán egy nagyon kedves üzenet, amit egy nagyon erős, nemzetközi karriert befutott, általam nagyon szeretett embertől kaptam és így szólt:
By next november 2026, you'll be creating music in the studios of your dreams. Performing on bigger stages. And living fully off your art. Send this to yourself & any independent artist you believe in!
Úgyhogy kihasználva a platform erejét, ezt küldöm mindenkinek, akinek szüksége rá.
3. Idén mennyi bulid volt összesen, és hogyan élted meg ezt a tempót?
Egyre több DJ beszél a tudatosabb időbeosztásról – nálad mennyire működött a munka és a pihenés egyensúlya?
Tavasztól őszig hetente 3-4 minimum.
Most pedig általában 2, plusz a rádiók.
Nálam volt egy hosszúra nyúlt kényszerpihenő zenei vonalon egy betegség miatt, az az időszak megtanított arra, hogy megtartsam a kellő egyensúlyt a zene és a pihenés között.
Előtte volt olyan nyári, fesztivál időszak, amikor útközben le kellett feküdnöm a Balaton parton a fűbe egy órára, mert azt éreztem, hogy ha még egy métert vezetek, akkor lélegezni sem lesz időm.
Azóta -bár nem konkértan emiatt a példa miatt, de- igyekszem figyelni.
4. Hogyan látod most a helyi és a nemzetközi elektronikus zenei színtér állapotát?
Erősödik, átalakul, túl gyorsan változik, vagy pont jó irányba halad?
Elképesztő átalakuláson mennek keresztül a szórakozási szokások, nem csak itthon, globálisan. Egyre nagyobb kihívás bizonyos szegmensekben a túlstimulált közönség szórakoztatása. Mindenből több, nagyobb, hangosabb, gyorsabb, extrémebb, minél inkább AI... miközben van egy réteg, akiben ez egyre nagyobb ellenállást szül, ezért hiszek abban, hogy minőségi, ember és érzelemközpontú elektronika a jövőben is értő fülekre és nyitott lelkekre talál.
5. Volt-e idén olyan meglepetés, ami teljesen más irányba terelte a saját hangzásodat vagy a zenehallgatási szokásaidat?
Lehet akár egy új felszerelés, egy előadó, egy helyszín vagy egy közös munka.
Egyre többször kacérkodom a vokállal, szövegírással. Egyik sem áll távol tőlem. Sokáig tanultam énekelni és egy ideig a blogolás is meghatározó része volt egy bizonyos életszakasznak.
6. Melyik trend volt számodra 2025 legpozitívabb jelensége az elektronikus zenében?
A melodic reneszánsza, a techno terjedése, az organikusabb hangzások előretörése, vagy valami egészen más érintett meg?
A keep art human show mindenképpen üdítő jelenség volt a giga vizuálok idején. De elképesztő volt az is, ahogy egy porrá égett nagyszínpaddal a háttérben főnixmadérként kapott szárnyra az idei Tommorrowland.
7. Mik a terveid és milyen meglepetésekkel készülsz 2026-ra?
Lehet új zene, új live set, új irány, új kollab – bármi, amit már most izgalommal vársz.
Zeneileg is szeretnék minél több szállal kapcsolődni a balatoni régióhoz, hiszen a térségbe költöztem néhány éve.
Vannak rádiós tervek.
A fentebb említett vokál vonal, aminek úgy gondolom, hogy időven a folytatása a zeneírás lesz.
8. Hol és hogyan zárod az évet?
Egy nagy fesztivál, egy intimebb klub, vagy inkább stúdióban, alkotással?
December 30-án egy számomra új terepre teszek egy kis kitérőt, Dan Von Schulz meghívásának eleget téve, reményeim szerint egy igényes és szexi diszkó szelekcióval
Az év utolsó napját pedig a Gozsduban búcsúztatom egy viszonylag új, heti rezidenciám helyszínén, a NANA-ban.
Ha nem zenével telne, akkor valószínűleg először családi, majd baráti körben, bár így sem marad el majd egyik sem.
9. Van olyan lemez vagy előadó, akit idén fedeztél fel, és azt érzed, 2026-ban nagyot fog robbanni?
Érdekes lehet látni, ki hogyan érzékeli a nemzetközi áramlatokat.
Pink Medusa barátnőm szerintem elképesztő szinteket ugrik emberileg és zeneileg egyaránt.
Klassz látni, ahogy tör fel a Shangri-La csapata, szerintem ők sokáig meghatározó alakjai lesznek a hazai zenei színtérnek.
Biztosan elképesztő lesz a Kriko és a Cinemás csapat új projektje is.
10. Mit üzennél azoknak, akik egész évben követték a munkádat, és ott voltak a bulikon?
A zene sokszor az általa ledöntött falak tégláiból épít hidakat. És ezekre a hidakra, az önfeledt, őszinte kapcsolódásokra most nagyobb szükség van, mint valaha. Hálás vagyok mindenkinek, akivel együtt sétáltunk, táncoltunk, vagy álmodoztunk ezeken a utazásokon.
1. Milyen volt számodra ez az év szakmailag?
Volt valami meghatározó pillanat vagy fordulópont a fellépések, a stúdiómunka vagy az inspirációk szempontjából
Szerencsére idén is számtalan emlékezetes pillanatot élhettem meg.
Új, heti rezidenciák Budapesten és Füreden, mindegyik imádom hely! Az első badacsonyi élmények, ahol óriási meglepetést okozott az értő és minőségi elektronikát szerető közönség és a szeretetteljes légkör.
Idén is meghatározó élmény volt meghatározó tömeg után átvenni a dj pultot a Belvárosi Bor-és Pezsgőfesztiválon, de ugyanígy emlékezetes volt ugyanott a záró este is, az esős vasárnap ellenére is jó hangulat kerekedett.
Egy pici szeletét adhattam a hangomnak Reelow egyik, szerintem nagyon különleges és kreatív produkciójához.
Andrewboy idén hallott először játszani és emlékeim szerint úgy fogadott a szett után, hogy "te egy elmebeteg állat vagy", ami melengette a szívem, hiszen anno, amikor a zenéjére buliztunk álmomban sem gondoltam volna, hogy egy ilyen pillanat megtörténtet.
Imádtam a vasárnapi rooftopokat, a baráti örömzenéléseket Budapesten és Balatonőszödön.
Rengeteg szeretetet és lehetőséget kaptam, tele van a szívem hálával.
2. Ha visszanézel 2025-re, melyik fellépésed vagy projekted volt az, amire a legbüszkébb vagy – és miért pont az?
Lehet egy egészen apró dolog is, ami neked mégis sokat jelentett.
A fentieken kívül talán egy nagyon kedves üzenet, amit egy nagyon erős, nemzetközi karriert befutott, általam nagyon szeretett embertől kaptam és így szólt:
By next november 2026, you'll be creating music in the studios of your dreams. Performing on bigger stages. And living fully off your art. Send this to yourself & any independent artist you believe in!
Úgyhogy kihasználva a platform erejét, ezt küldöm mindenkinek, akinek szüksége rá.
3. Idén mennyi bulid volt összesen, és hogyan élted meg ezt a tempót?
Egyre több DJ beszél a tudatosabb időbeosztásról – nálad mennyire működött a munka és a pihenés egyensúlya?
Tavasztól őszig hetente 3-4 minimum.
Most pedig általában 2, plusz a rádiók.
Nálam volt egy hosszúra nyúlt kényszerpihenő zenei vonalon egy betegség miatt, az az időszak megtanított arra, hogy megtartsam a kellő egyensúlyt a zene és a pihenés között.
Előtte volt olyan nyári, fesztivál időszak, amikor útközben le kellett feküdnöm a Balaton parton a fűbe egy órára, mert azt éreztem, hogy ha még egy métert vezetek, akkor lélegezni sem lesz időm.
Azóta -bár nem konkértan emiatt a példa miatt, de- igyekszem figyelni.
4. Hogyan látod most a helyi és a nemzetközi elektronikus zenei színtér állapotát?
Erősödik, átalakul, túl gyorsan változik, vagy pont jó irányba halad?
Elképesztő átalakuláson mennek keresztül a szórakozási szokások, nem csak itthon, globálisan. Egyre nagyobb kihívás bizonyos szegmensekben a túlstimulált közönség szórakoztatása. Mindenből több, nagyobb, hangosabb, gyorsabb, extrémebb, minél inkább AI... miközben van egy réteg, akiben ez egyre nagyobb ellenállást szül, ezért hiszek abban, hogy minőségi, ember és érzelemközpontú elektronika a jövőben is értő fülekre és nyitott lelkekre talál.
5. Volt-e idén olyan meglepetés, ami teljesen más irányba terelte a saját hangzásodat vagy a zenehallgatási szokásaidat?
Lehet akár egy új felszerelés, egy előadó, egy helyszín vagy egy közös munka.
Egyre többször kacérkodom a vokállal, szövegírással. Egyik sem áll távol tőlem. Sokáig tanultam énekelni és egy ideig a blogolás is meghatározó része volt egy bizonyos életszakasznak.
6. Melyik trend volt számodra 2025 legpozitívabb jelensége az elektronikus zenében?
A melodic reneszánsza, a techno terjedése, az organikusabb hangzások előretörése, vagy valami egészen más érintett meg?
A keep art human show mindenképpen üdítő jelenség volt a giga vizuálok idején. De elképesztő volt az is, ahogy egy porrá égett nagyszínpaddal a háttérben főnixmadérként kapott szárnyra az idei Tommorrowland.
7. Mik a terveid és milyen meglepetésekkel készülsz 2026-ra?
Lehet új zene, új live set, új irány, új kollab – bármi, amit már most izgalommal vársz.
Zeneileg is szeretnék minél több szállal kapcsolődni a balatoni régióhoz, hiszen a térségbe költöztem néhány éve.
Vannak rádiós tervek.
A fentebb említett vokál vonal, aminek úgy gondolom, hogy időven a folytatása a zeneírás lesz.
8. Hol és hogyan zárod az évet?
Egy nagy fesztivál, egy intimebb klub, vagy inkább stúdióban, alkotással?
December 30-án egy számomra új terepre teszek egy kis kitérőt, Dan Von Schulz meghívásának eleget téve, reményeim szerint egy igényes és szexi diszkó szelekcióval
Az év utolsó napját pedig a Gozsduban búcsúztatom egy viszonylag új, heti rezidenciám helyszínén, a NANA-ban.
Ha nem zenével telne, akkor valószínűleg először családi, majd baráti körben, bár így sem marad el majd egyik sem.
9. Van olyan lemez vagy előadó, akit idén fedeztél fel, és azt érzed, 2026-ban nagyot fog robbanni?
Érdekes lehet látni, ki hogyan érzékeli a nemzetközi áramlatokat.
Pink Medusa barátnőm szerintem elképesztő szinteket ugrik emberileg és zeneileg egyaránt.
Klassz látni, ahogy tör fel a Shangri-La csapata, szerintem ők sokáig meghatározó alakjai lesznek a hazai zenei színtérnek.
Biztosan elképesztő lesz a Kriko és a Cinemás csapat új projektje is.
10. Mit üzennél azoknak, akik egész évben követték a munkádat, és ott voltak a bulikon?
A zene sokszor az általa ledöntött falak tégláiból épít hidakat. És ezekre a hidakra, az önfeledt, őszinte kapcsolódásokra most nagyobb szükség van, mint valaha. Hálás vagyok mindenkinek, akivel együtt sétáltunk, táncoltunk, vagy álmodoztunk ezeken a utazásokon.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: