Belső tiltakozás: Sónar és DGTL is szembemegy saját befektetőjével
Írta: Ostroml
A barcelonai Sónar és az amszterdami DGTL fesztiválok nyilvánosan bírálták saját befektetőjüket, a globális KKR alapot, miután több mint 140 művész tiltakozott annak izraeli technológiai és fegyveripari kapcsolatai miatt. A fesztiválokat irányító Superstruct Entertainment tulajdonosa a KKR, amely más rendezvények mellett olyan neveket is felvásárolt, mint a Field Day vagy a Defected Croatia.
A két nagy fesztivál közleményben hangsúlyozta, hogy művészi és etikai függetlenségüket továbbra is megőrzik. A Sónar kiemelte, hogy nincs befolyása a befektető döntéseire, és szolidaritását fejezte ki a gázai civil áldozatokkal. A DGTL szintén határozottan elutasította, hogy az anyavállalat értékrendje rájuk kényszerülne, és különösen a fenntarthatóság és befogadás iránti elkötelezettségét hangsúlyozta.
Ennek ellenére a művészek egy része nem fogadta el ezeket a magyarázatokat. A BDS mozgalom (Bojkott, Kivonulás és Szankciók) szerint a fesztiválok csak részben válaszoltak a követeléseikre. Különösen a Coca-Colával és a McDonald’s-szal fenntartott együttműködések miatt folytatják a nyomásgyakorlást. A mozgalom célja, hogy minden olyan intézménnyel megszüntessék a kapcsolatot, amely „közvetetten vagy közvetlenül részt vesz a megszállás támogatásában”.
A tiltakozásoknak már kézzelfogható hatása is van: a lengyel techno DJ VTSS lemondta a Field Day fesztiválon való fellépését, és Instagram-posztjában kifejtette, hogy etikai okokból nem tud együttműködni olyan szervezettel, amelynek befektetője „az izraeli megszállást és erőszakot támogató struktúrákkal” áll kapcsolatban.
Ez az ügy újabb jele annak, hogy a kulturális szcéna már nem csupán művészi, hanem politikai tér is. A fesztiválok és a művészek közötti viszony változik, és a pénzügyi háttér átláthatósága egyre fontosabb kérdéssé válik a közönség és az alkotók számára egyaránt.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: