Tommy Raffa: a kreatív ellenállás nem akadály, hanem iránytű
Írta: Ostroml
Tommy Raffa számára a stúdióban átélt megtorpanás nem blokk, hanem egy finom irányváltásra utaló jel. Amit sokan kreatív válságnak neveznek, ő önismereti jelzésként értelmezi: nem nyomni kell tovább, hanem új ösvényt keresni. Ez a fajta érzékenység nemcsak a gondolkodásában, hanem zenéjében is visszaköszön – különösen az 'Outta Nowhere' című szerzeményében, amely az All Day I Dream Spring Sampler válogatáson kapott helyet.
A track nem akar bizonyítani, nem rohan sehova, robotikus türelemmel építkezik, és hagyja, hogy a groove és a textúra végezze el a munka nehezét. Raffa nem lát kudarcként egy kevésbé produktív sessiont sem – szerinte az ötletek később újrahasznosíthatók, és az előrehaladás sosem lineáris. A zene és az alkotás folyamata nála a tempózásról, jelenlétről és fegyelmezett türelemről szól.
Raffa tudja, mikor kell hátralépni, mikor segít egy séta, egy másik szám, vagy épp az, ha új szögből néz rá a régi ötletekre. Nem kerüli el a munkát – hanem hagyja, hogy az élőnek érzett ötletek vezessék, a többit pedig idővel új kontextusba helyezi. Művészként nem a nagy áttörésekben hisz, hanem abban, hogy a szándékosság és egyensúly ad igazi mélységet a zenének.
Azoknak, akik minden akadályt kudarcként élnek meg, Raffa hozzáállása egy csendesebb, de hosszabb távon fenntarthatóbb gondolkodásmódot kínál. Egyfajta alkotói filozófiát, amely az önreflexióra, figyelemre és a pillanat értő meghallgatására épül – amíg a következő lépés ki nem rajzolódik magától.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: