'A hangok és zajok megszállottja vagyok' - Scalameriya október 4-én töri össze a Dürer Kertet

2019.10.03

A történelem már többször bebizonyította, hogy a kelet-európai térség kiemelkedő tehetségeket rejt a zene területén, és nincs ez máshogy a technó esetében sem. Ha leszűkítjük a szubkultúrában való keresgélést a régióra, Scalameriya neve elsőkként bukkan fel, aki nemcsak hazája egyik legismertebb nemzetközi DJ-je és producere, de elismert sound designer, valamint a Genesa Records megalapítója, aki október 4-én pénteken Budapestre érkezik.

A techno mindig is a gépekkel keltett zene viszonyítási alapja volt, amit a legtöbb esetben nem is a különböző szerkezetekkel azonosítanak. Viszont mindez megmagyarázza az előadó, Nicola Grebovic névválasztását: ”Egy projekt nevet kerestem, és el akartam kerülni az elcsépelt techno névválasztási szokásokat, ami többnyire egy vészjósló ige és egy hatásos főnév kombója. Egyszer egy hülye szerb filmet néztem a kanapén punnyadva, egy kemény iszogatós este után, és volt egy jelenet egy kis hajóval, aminek az oldalára “skalamerija” volt írva, ami az én nyelvemen annyit tesz, hogy ‘szerkezet’. Ekkor mondtam, hogy ez az! Aztán kicseréltem a K-t C-re, és a J-t Y-ra, hogy a külföldiek minél pontosabban tudják majd kiejteni.”

Mielőtt azonban ezt az aliast felvette, valódi neve alatt jelentetette meg zenéit, és a Discogs szerint az első megjelenése 2007-re datálható (persze ez csak a Discogs adatbázisa). Két évvel később határozta el, hogy megalapítja saját imprintjét, amikor is már a másik aliasa, Scalameriya néven folytatta tovább. 2009 óta fejleszti saját hangzását, és hamar elérte, hogy személyének egy részletes, beható karaktert adjon, felismerhető stílusjegyekkel, melyeket azóta a védjegyeivé váltak és lettek meghatározó kiadványai a Perc Trax-nek, vagy épp Tommy Four Seven kiadójának.

Amennyire megszállottja a sound design-nak, annyira szeretük volna mi is megtudni, honnan ez a mély érdeklődés, pláne azon korábbi állítása után, miszerint semmilyen előzetes klasszikus zenei háttere nem volt. “A hangok, zajok megszállottja vagyok, amióta csak az eszem tudom. Hangokkal, és nem kifejezetten zenével. Sokat merengtem a rajzfilmek hangeffektjein, például hogy hogyan készülnek. Anyámnak jó zenei ízlése volt, így néhány LP és VHS felvételét felnőve hallgattam. Semmi különleges nem volt, kivéve a dolgok FM-bass-szel (ami számomra akkor igencsak eltérő volt a megszokottól). Electro pop a ‘80-as évekből, stb. Amikor 12- 13 éves voltam, szinte vadásztam a CD-ket. Kerestem valamit, amit akkor még nem tudtam mi is pontosan, de mindvégig a techno volt. Egy iskolai kirándulás alkalmával megvettem Jeff Mills-től a The Art Of Connecting-et, és egy teljesen másik dimenzióba repített. Az érzés, ami elfogott miközben hallgattam az, ami a tecno valójában számomra. Ez az, amit próbálok létrehozni a produkciómmal. Azt a kifejezetten elidegenedett érzést, és nem magát a stílust. Néhány héttel később elhatároztam mit szeretnék kezdeni az életemmel, és elkezdtem a produkció folyamatait és különböző programokat kitanulni. Ekkor 13-14 éves lehettem. Mindez egy évvel azután hogy elkezdtem a zenék utáni “hajtóvadászatom”. Természetesen elkezdtem hanglemezeket vásárolni és a DJ készségeimet is fejleszteni, néha akár napi 9 órában.”

Megjelenéseiből, olyan kiadóknál mint a Phobiq, Planet Rythm, Pover Vacuum, stb., könnyen látható, hogy Scalameriya egy igen sikeres folyamatban van benne. Olyan előadóktól merítve, mint Monolake, Marko Nastic és British Murder Boys.

Készségei és kiforrott, jól felismerhető hangzása ellenére azonban úgy fogalmazott: “Művészileg nincs rám hatással a zene, mint olyan, és ritkán hallgatok nem techno zenét. Tudok persze mondani filmcímeket, animéket, melyek hangulata belengi néhány track-em: Dune, Blade Runner, Neon Genesis Evangelion, Ghost in the shell, Akira, Noein stb.”

Mindezek tükrében pedig egy dologban egészen biztosak lehetünk: Scalameriya egy minden szempontból kivételes művész, aki nagyon ritkán fordul meg hazánkban. Október 4-én azonban mégis lesz alkalom, hogy résztvevők legyünk az asszimetrikus techno egyik kortárs úttörőjének fellépésén, akit a Dürer Kert ódon falai között fogad majd a Raveyard – azon belül is a klub legundergroundabb termében, a Room 041-ben, méghozzá a hazai újgenerációs techno színtér legaktuálisabb képviselőivel karöltve.

Facebook event: https://www.facebook.com/events/359436381401247/

KÖVESS MINKET

TOVÁBBI CIKKEK

Ismét a Sziget lett a legjobb külföldi fesztivál a UK Festival Awardson

2019.12.06.

Csütörtök éjszaka adták át az Egyesült Királyság legjobb fesztiváljait minősítő UK Festival Awards díjait!

Másfél hónap alatt többször is teltházzal dübörgött a győri Dinamo Event Hall!

2019.12.05.

Az elmút másfél hónapban 4 sikeres rendezvényt tudhatnak maguk mögött!

THe AFTeR / 2020-01-01 05:00AM @ Story (Ex-Tesla), 2020.01.01.

2019.12.04.

BOMBA Energy Drink & RoofHaus presents: THE NYE AFTER 2020.01.01. 05:00