Philippe Zdar - interjú

2010.03.02
Végre, Philipe Zdar boldog ember. Hét év várakozás után elkészült stúdiója, mely a párizsi Montmartre negyedben található. A The Rapture, Chromeo és Kele Okereke is lecsapott az új stúdióra. Zdar (félig a Cassiusnak, félig önmagának) szerzett hírnevet olyan produkciókkal, mint a tavalyi Phoenix-i Grammy győztes Wolfgang Amadeus Phoenix, illetve a Cassius-al, melyben társa Hubert „Boom Bass”Hubert Blanc-Francard, egy dupla EP, élén a Youth, Speed Trouble Cigarettes-el, egy gitár-vezérelt, elektronikus himnusz. Mivel foglalkozol mostanság? A stúdióban vagyok és sok különböző dolgon dolgozom. Pillanatnyilag Chromeo-nak és Kele-nek mixelek pár dalt. Kele egy szólón dolgozik. Honnan jött ez a dolog? Kele jó barátom, azt hiszem szereti a mixeimet. Én csak mixelek. Ugyanez van Chromeo-val is. Februárban a The Rapture jön a stúdiómba, én fogom elkészíteni a következő lemezüket. A Rapture-el hogyan találkoztatok, és milyen lesz a közös munka? Tavaly kerestek meg, azt hiszem tetszett nekik a Phoenix. Én tavaly New York-ban voltam és felvettünk néhány számot, nagyon örültem hogy mindenki jelen volt stúdióban. Olyan családias, igazi jazz album hangulata van a felvételnek. Ez nagyon sok mai zenéből hiányzik. Vagy ezen a héten vagy a következőn jönnek Párizsba. Igyekszem feszített tempóban felvenni mindent. Tavaly New York-ban elég gyorsan végeztünk, egy hét alatt 15 szám, vagyis dalonként olyan négy óra. Szeretem ezt a fajta munkatempót. A Rapture pedig remek együttes, a következő lemez nagyon ígéretesnek tűnik. Milyen bélyegzővel illetnéd az albumot? Néhány szám kivételével mind újdonság lesz, négy lesz csak elektronikus hangzású, egy nagyon live lemeznek alakul. És új Cassius anyag készül? Várhatóan a nyáron jön majd ki egy kis lemez, de sok más is készül. Szeretnénk egy lemezt kiadni, még az idén, talán összejön. 2010 vége vagy 2011 eleje, majd meglátjuk. Nagyon elektronikus és kevésbé rockos lesz mint az előző munkáink. Kevesebb gitár és több szinti. Egy olyan összeállítást szeretnénk készíteni ami a dj-k számára játszhatóbb, sokkal klub orientáltabb. „A rajongók már nagyon szeretnének egy kicsivel több Cassius anyagot hallani, ez pedig frusztrál minket így igyekszünk eleget tenni ennek.” Honnan jött az ötlet a Cassius Records-hoz? Ez nagyon egyszerű. Akkor tudjunk dalokat kiadni amikor csak szeretnénk. A Cassius Records a mienk és olyan daloké amiket imádunk. Egyfajta megkönnyebbülés mert ha van egy jó ötletünk akkor nem kell sorban állni a megvalósításért. Mikor befejeztük az EMI-vel a munkát lehetővé tették hogy néhány régi nótát is új köntösbe bújtassunk. Youth Speed Trouble Cigarettes egy visszatérés volt a az undergroundos Cassius-hoz, az EMI pedig nagy lemezt akart. Most egy arany szérián dolgozunk ami az régi dalokat új producerek kezébe adja. Egy kisebb konglomerátumba kezdtetek DJ Mehdi-vel, Justice-al és Busy P-vel, élvezitek a közös munkát? Igazi élmény velük játszani. Tavaly Ibizán léptünk fel, két hónapja pedig Párizsban, ami hihetetlen volt. Kisebb klubokban szeretnénk játszani, jó hangrendszerekkel. Minden csak a szórakozásról szól, nincsenek szabályok. Justice például nagy név a szakmában, de ez nem a nagy nevekről szól, legalábbis számunkra nem. 2-3 dalt játszunk fejenként. Egy direkt hangra törekszünk, a house-tól a hip-hop-ig, techno, minimal, maximal, mindenre ami jó zene. Ez emlékeztet arra hogy mi is az igazi dj-zés. Nem igazán az érdekel minket hogy egy dj mekkora sztár lehet, ez most nem erről szól. Csak élvezzük amit csinálunk.” A Phoenix albumodat, tavaly, széles körben dicsérték. Hogy fogadtad az elismeréseket? Ez a legjobb dolog volt amin valaha dolgoztam. Sok lemezt eladtam és Grammy jelölést is kaptam, a legjobb alternatív album díjáért. Az Egyesült Királyságban annyira nem volt kimagasló a népszerűsége mint az USA-ban, de azért itt is vannak rajongói. Sok időbe és energiába telt az elkészítése, de kárpótol az hogy ennyire tetszett az embereknek. Az egyetlen kritika a Cassius-al kapcsolatban ért, hogy kissé lejjebb kapcsolt a termelékenység az elmúlt évtizedben, miért is? Nem örülök én se, de igyekszem változtatni rajt. Most, hogy kész a stúdió, több anyagot fogtok kapni. 300 kész és félkész dal van amire sosincs időnk. Most végre neki állhatunk a munkának, mert van saját helyünk. Pillanatnyilag sok mindent fejezek be, Kele, Chromeo, The Rapture, de ha ezekkel végeztem akkor jün a Cassius. Még az idén szeretnénk kiadni egy kis lemezt vagy albumot. Az elkövetkezendő években a rajongók több anyagra számíthatnak, remélem. „Igyekszem gyors tempót diktálni ha albumról van szó. Szertem az olyan fickókat, mint John Coltrane, aki csak bejön és már kész is a meló. Mindig küzdök az idővel.” Beszélnél nekem az új stúdióról, ez nagy előnyként hangzik számodra. Hát hét év után tényleg öröm, de még mindig nincs kész, be kell még fejezni a toalettet, szobákat a kikapcsolódáshoz, de a zenei oldala kész. Igazából hihetetlen, mert a berendezés is olyan amilyet mindig elképzeltem. Egy jó kis csapat dolgozik itt, és én tanítgatom őket a mixelésre, felvételre, szerintem ez művészet ami idővel elvész. Tudom, hogy az emberek Pro Tools-al kevernek, de én nem tudok ezzel azonosulni. A stúdió maga is egy olyan helyen van mint Párizs Montmartre negyede, vibrál a levegő, fiatal és inspirál a munkára. Egy napon majd szeretném megnyitni más művészek számára is, nem csak azoknak akikekkel dolgozok. Az elmúlt év elég kemény volt, djzés, stúdió, de ezek megtérülnek hosszú távon. És jön a trónörökös is, ami a leginkább boldoggá tesz.

TOVÁBBI CIKKEK

Billie Eilish, Sven Väth és Moderat is a 2023-as Szigeten

2022.12.01.

Aktuális sztárok, nagy közönségkedvencek és feltörekvő, izgalmas előadók, a műfaji sokszínűség jegyében.

Refactore x BASSIANI pres. Schacke, NDRX b2b Kancheli @ Arzenál, 2022.12.23.

2022.11.30.

REFACTORE X BASSIANI pres. Schacke, NDRX b2b KANCHELI