Underworld – Barking, avagy a kaotikus rend paradoxona Ha egyszer elkezded hallgatni, nincs visszaút, nincs megállás!
Egy ikonikus banda, amely folyton korszakot alkot, 30 éve írja nekünk elő receptre a mellékhatásoktól mentes, vegytiszta zenei előremutatást. Kevés hozzá hasonlóan erőteljes befolyásoló tényezője létezik az e-zenének. Nem adnak ki évente két lemezt, nem lehet őket hétről hétre haknikon látni. A kevesebb néha több elve mentén ez alatt a 3 évtized alatt mindössze 6 stúdióalbumot adtak ki. Az új remekmű csak a napokban jelent meg. Végighallgatva a 9 trekket, azt máris borítékolhatjuk: újabb mérföldkövet raktak le a srácok az elktornikus zene történetében. Érdemes volt ennyit várni a Barkingre.
A két mester, Karl Hyde és Rick Smith a Barkinggel újabb bizonyítékot szolgáltatott arra vonatkozóan, hogy igenis, létezik egy mindenek felett álló értékrend, amely mentén az elektronikus zene nem hígul, nem butul, hanem egyre feljebb teszi a jelet azon a bizonyos képzeletbeli egyetemes nívópálcán. A duó több neves kollégát is vendégül hívott a stúdiójába az album egyes dalainak elkészítéséhez, s ahogy ez már a megjelenés előtti hetekben, hónapokban is egyértelmű volt: a profi csapat professzionális munkát készül kiadni a kezei közül. Az album munkálataiban olyan működtek közre, mint pl. Dubfire, Paul Van Dyk, Lincoln Barrett aka High Contrast, Appleblim, Al Tourettes és a régi bajtárs, Darren Price.
Az egyik fő kapocs a felvételek között Karl Hyde senkiével sem összetéveszthető hangja, ami a byroni spleennel átitatott, némi Shakespeari drámaisággal kevert duruzsulásával minden érző szívű lényt megérint. A tartalmas szövegek pedig arra késztetik még az angol nyelvet csak nyomokban ismerőket is, hogy elővegyék a szótárat, mert egyszerűen muszáj tudni, miről sír, búg, panaszkodik vagy éppen óvatos lelkesedéssel énekel Karl elképesztően szuggesztív hangján. Elég csak a Luisiana című csodás lírai dalt említenünk. Az amerikai szövetségi állam partjainál nemrég a világ eddigi legsúlyosabb olajkatasztrófájának következményeit szenvedték el állatok milliói… Bár konkrét utalás nincs a szövegben, meg merném kockáztatni, hogy van némi köze a dal címválasztása és a szörnyű tragédia között. Persze, lehet, hogy csak belemagyarázás, nem sikerült kideríteni egyelőre az igazságot.
Az Underworld nemcsak hat a zenéjével, hanem az őt ért hatásokat is beleolvasztja az egyes felvételekbe. Talán éppen ez lehetett, lehet az egyik nagy titok, amitől annyira előremutatónak, s mégis annyira aktuálisnak, mi több, időtállónak éreztük, érezzük a szerzeményeiket. Egyszerre progresszív és visszatekintő a Barking is. Magával hozta a régmúltból a most újra virágkorát élő brit szinti pop jegyeit, miközben elébe megy a mának azzal, ahogyan ezt beépítette a dalokba. Summázatában felsejlik a Pendulumos drum’n’bass, a Deadmau5-os electro house, az évtized eleji Deep Dishes dallamvonal, a progressive trance utaztatása, a nu disco lépegetése, némi Depech Mode-os sötétség, és még sorolhatnánk. És ami így, első olvasatban káosznak és elképzelhetetlen képtelenségnek tűnik, az Karl és Rick kezei között egy színes, izgalmas, változatos, de mégis káprázatos rendszerbe rendezett műremekként ölt testet.
Bár az album egyetlen egységet képez, minden dala egy-egy külön kis sziget, egy teljesen önálló „individum”. Az azonban tény, hogy ezt az albumot, ahogyan az előző ötöt is, elég csak egyetlen egyszer betenni a lejátszóba, garantáltan hosszú ideig nem leszünk képesek megválni tőle. Lehet, hogy hosszú hetek, hónapok telnek majd el, mire észbe kapunk, hogy még mindig ugyanazt a 9 trekket hallgatjuk, pedig már kívülről fújjuk minden hangját.
Ámen!
Underworld – Barking
01. Bird 1 feat. Dubfire
02. Always Loved A Film feat. Mark Knight & D. Ramirez
03. Scribble feat. High Contrast
04. Hamburg Hotel feat. Appleblim & Al Tourettes
05. Grace feat. Dubfire
06. Between Stars feat. Mark K & D. Ramirez
07. Diamond Jigsaw feat. Paul van Dyk
08. Moon In Water feat. High Contrast
09. Louisiana
Készítette: VAMP (Various Artists Media Project, a MEDIALL-csoport tagja)
http://www.mediall.org/vamp