Uber-modell a brit pubokban: Este drágább a pint, mint nappal.
A brit pubok új trendre kapcsoltak: dinamikus árazás, vagyis ugyanaz a sör este jóval többe kerülhet, mint délután. A keresletvezérelt árképzés eddig főként a taxis szolgáltatásoknál vagy a repülőjegyeknél volt jellemző, most azonban a Sohóban található pubok pultjai mögött is bevetették. Este tíz után egy korsó IPA például 9,40 font (kb. 4500 forint), míg nappal két fonttal kevesebbért mérik ugyanazt.
Miért emelik az árakat este?
Az üzemeltetők szerint az áremelés célja az esti forgalom költségeinek – például a takarítás vagy a megnövekedett munkaerőigény – ellensúlyozása. A Stonegate Group anyacég szóvivője ugyanakkor megnyugtatta a vendégeket: napközben továbbra is elérhető a happy hour, amikor két koktél áráért hármat kapnak.
Nincs átláthatóság
A dinamikus árazás azonban nemcsak az árakat, hanem a vendégek bizalmát is megemelte – csak épp nem jó értelemben. Az itallapokon ritkán tüntetik fel a változó árakat, és sokszor csak egy pulton elhelyezett papír figyelmezteti a betérőket, hogy az árlisták időszakosan módosulhatnak. Scott Dixon fogyasztói jogi szakértő szerint ez „erkölcstelen” és elriasztja a törzsközönséget.
Végveszélyben a brit pubok
A brit pubok helyzete amúgy sem fényes: az idei év első három hónapjában 239 pub szűnt meg Angliában és Walesben. Az okok között a magas energiaárakat, az inflációt és az adókat említik, de a vendégek szerint a dinamikus árazás csak tovább rontja a helyzetet.
Lehet, hogy Magyarországon ez a trend nem kap majd teret, de a brit példa intő jel arra, hogyan veszítheti el egy közösségi intézmény a vendégeit az árképzési politikája miatt.
Miért emelik az árakat este?
Az üzemeltetők szerint az áremelés célja az esti forgalom költségeinek – például a takarítás vagy a megnövekedett munkaerőigény – ellensúlyozása. A Stonegate Group anyacég szóvivője ugyanakkor megnyugtatta a vendégeket: napközben továbbra is elérhető a happy hour, amikor két koktél áráért hármat kapnak.
Nincs átláthatóság
A dinamikus árazás azonban nemcsak az árakat, hanem a vendégek bizalmát is megemelte – csak épp nem jó értelemben. Az itallapokon ritkán tüntetik fel a változó árakat, és sokszor csak egy pulton elhelyezett papír figyelmezteti a betérőket, hogy az árlisták időszakosan módosulhatnak. Scott Dixon fogyasztói jogi szakértő szerint ez „erkölcstelen” és elriasztja a törzsközönséget.
Végveszélyben a brit pubok
A brit pubok helyzete amúgy sem fényes: az idei év első három hónapjában 239 pub szűnt meg Angliában és Walesben. Az okok között a magas energiaárakat, az inflációt és az adókat említik, de a vendégek szerint a dinamikus árazás csak tovább rontja a helyzetet.
Lehet, hogy Magyarországon ez a trend nem kap majd teret, de a brit példa intő jel arra, hogyan veszítheti el egy közösségi intézmény a vendégeit az árképzési politikája miatt.