123 millió dolláros per indult az ASCAP ellen
Írta: Ostroml
Komoly jogi eljárás indult az ASCAP, vagyis az Amerikai Zeneszerzők, Szerzők és Kiadók Társasága ellen: produkciós zenei tulajdonosok 123 millió dolláros keresetet nyújtottak be a New York-i Legfelsőbb Bíróságon. A felperesek – köztük az Alibi Music, a Capp Records és a Manhattan Production Music – Richard Busch szórakoztatóipari ügyvéd képviseletében azt állítják, hogy az ASCAP évente több mint 15 millió dollárnyi rádiós jogdíjat irányít el a nem kiemelt zenei jogosultaktól.
A vita középpontjában a háttér- és könyvtárzene áll, amelyet a rádiók előszeretettel használnak hírműsorokban, sportközvetítésekben és beszélgetős formátumokban, gyakran szóbeli tartalommal átfedésben. A felperesek szerint az ASCAP által alkalmazott mintavételi és felismerési módszerek nem alkalmasak ezeknek az előadásoknak a pontos követésére, így a jogdíjak jelentős része el sem jut az érintett szerzőkhöz és kiadókhoz.
A peranyag szerint a technológiai hiányosságok következménye súlyos: a nem kiemelt zeneszerzők és kiadók a 2021 és 2024 közötti időszakban az előadásaik mindössze 0,1 százaléka után kaptak kifizetést. A felperesek úgy látják, hogy a háttérzene szerepét az ASCAP rendszere következetesen alulértékeli, különösen akkor, amikor az beszéddel egy időben hangzik el.
A kereset élesen bírálja az ASCAP súlyozási képletét és az igazgatótanács döntéseit is, amelyek szerintük a kiemelt előadásokat részesítik előnyben, miközben a könyvtárzenék rendszeres és széles körű felhasználása nem jelenik meg arányosan a kifizetésekben. Az ügyben szerződésszegésre és a jóhiszemű eljárás megsértésére hivatkoznak, az éves szinten becsült 15,4 millió dolláros elmaradt jogdíjak miatt.
Az ASCAP a vádakat határozottan visszautasította, alaptalannak nevezve a keresetet, és hangsúlyozta, hogy az igazgatótanács szerepe kulcsfontosságú a kifizetési elvek kialakításában. A per kimenetele azonban messze túlmutat az érintett feleken: precedenst teremthet arra, hogyan kezelik a háttérzene jogdíjait a rádiós gyakorlatban, és újraírhatja a produkciós zene helyét a jogkezelési rendszerben.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: