Cikkek: 15127 | Ma megjelent: 0
onemusic logo

Az elektronikus zene világa – ahol a technológia, a közösség és a kultúra találkozik

Írta: Ostroml

Az elektronikus zene ma már nem csupán egy stílus, hanem egy egész kulturális univerzum, ahol a technológia, a művészet és a közösség ereje találkozik. A műfaj lényege, hogy a hangképzés és -manipuláció elektronikus eszközökkel– szintetizátorokkal, dobgépekkel és szoftverekkel – történik, de a valódi érték nem a technikában, hanem az emberi kapcsolódásban rejlik.

A Midnight Rebels zenei szótára szerint az elektronikus zene sokkal több, mint hangok és ritmusok egymásutánja: egy élő, folyamatosan fejlődő ökoszisztéma, amelyben a kreativitás, a befogadás és a közösségi élmény központi szerepet játszik. A műfaj olyan stílusokat foglal magába, mint az ambient, techno, house, drum & bass, trance, acid vagy dub, és mindegyik más érzelmi mélységet tár fel – az ambient békés lebegésétől a techno sötét, hipnotikus lüktetéséig.

Az elektronikus zene történetét ugyanakkor nemcsak a technológiai innováció, hanem a kulturális felelősség is formálta. Az utóbbi években egyre gyakrabban merül fel a vád, hogy az elektronikus közösségek „kapuőrséget” gyakorolnak – hogy egy szűk kör dönti el, ki tartozhat közéjük, és ki nem. De valójában nem kizárásról, hanem védelemről van szó: arról, hogy a műfaj megőrizze eredeti szellemiségét, amelyből született.

A Midnight Rebels szerzője, Nicky Montes, úgy látja, az igazi probléma nem a „gatekeeping” létezése, hanem az, hogy sokan összetévesztik a kulturális felelősséggel. Saját tapasztalatait egy kisvárosi elektronikus közösségből hozza: ott, ahol mindenki a zenéért dolgozott, nem a hírnévért. Ezek az emberek teremtették meg azt a varázst, amit ma a nagy fesztiválok gyakran nélkülöznek.

Montes szerint kétféle hozzáállás létezik:
– A toxikus kapuőrség, ahol a „régi motorosok” lenézik az újakat, ezzel elzárva előlük a tanulás lehetőségét.
– És a kultúravédelem, amely azt jelenti, hogy megőrizzük az elektronikus zene alapértékeit: az elfogadást, a közösséget és a szabadságot.

Az elektronikus zene fekete, latino és LGBTQ+ közösségekből nőtt ki – olyan emberekből, akik a klubokban találták meg azt a teret, ahol önmaguk lehettek. A tánctér számukra nem státuszszimbólum, hanem menedék volt – a szabadság, az önkifejezés és az összetartozás tere.

Ahogy a műfaj egyre inkább a mainstreambe került, úgy nőtt az igény a „VIP élményekre” és a látványos exhibicionizmusra. A DJ-k sokszor már nem történetet mesélnek, hanem biztonságos slágereket játszanak, mert az piacképesebb. De ezzel együtt eltűnik az a mélység, ami miatt a műfaj egykor forradalmi volt – a spontaneitás, a közösségi transz, a zene szakrális ereje.

A szerző szerint a változás kulcsa nem a kizárás, hanem az oktatás. A tapasztalt DJ-knek és szervezőknek tanítaniuk kell az új generációt, hogy megértsék a zene gyökereit és jelentőségét. A kluboknak pedig újra szent térként kell működniük – ahol a zene nem tartalom, hanem közösség.

Montes szavaival élve:
Ne kapuőr legyél, hanem kultúraőr. Ne zárj ki senkit, de ne is hagyd, hogy elvesszen, amiért ez az egész létrejött.

Ez a gondolat tökéletesen összefoglalja, miért különleges az elektronikus zene világa. Mert a gépek mögött mindig emberek vannak – olyanok, akik a zenében nemcsak hangokat, hanem kapcsolatokat, érzéseket és hitet keresnek. Az elektronikus zene igazi ereje soha nem a fényekben vagy a színpadon rejlett, hanem abban a láthatatlan kötelékben, ami a tánctéren összeköt mindenkit, aki érti, mit jelent átadni magad a zenének.

Találj egy eseméyt

Böngéssz az események között, és szerezz új élményeket!

Események
Töltsd fel az eseményedet

Értékesítsd a jegyeidet a OneTicketen!

Esemény létrehozása
HOZZÁSZÓLÁSOK

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Login
OLVASD EL EZEKET IS:

REKLÁM

Nico Moreno at Arzenal
MATHAME x Cineversum x Day&Night x Óbuda Bay & Cinema Hall x OCT23
https://oneticket.hu/events/gu48-guy-j-global-underground-album-launch