Rekordtöbbletet ért el Dél-Korea tartalomkereskedelme a K-popnak köszönhetően
Írta: Ostroml
2025 első felében Dél-Korea történetének legnagyobb tartalomkereskedelmi többletét könyvelhette el, amely mögött mindenekelőtt a K-pop globális térhódítása áll. A Koreai Bank Tudományos Szolgáltatási Kereskedelmi Statisztikái szerint a tartalomipar mérlege 2,5 milliárd dolláros többletet mutatott: az export 2,5 milliárd dollárt tett ki, míg az import 3,28 milliárdot. Ez körülbelül 26%-kal magasabb, mint a 2024 második felében elért 1,98 milliárdos korábbi rekord.
A zenei ipar önmagában 560 millió dolláros többletet termelt, míg a műsorszolgáltatási és videóipar 360 millió dollárral járult hozzá az eredményekhez. A növekedést olyan előadók húzták, mint a NewJeans, Blackpink, BTS, valamint a friss sikert aratott KPop Demon Hunters. Az amerikai közönség kiemelkedő szerepet játszik a keresletben, de a termelési oldalon is globális hálózatok – producerek, dalszerzők és mérnökök – segítik a trendet.
Az együttműködések hátterében az online DAW-ok és kollaborációs eszközök állnak, amelyek lehetővé teszik a gyors verziókezelést és a rugalmas munkát. Ahogy Chris Gertz-Rombach, az OmMuse marketingigazgatója megfogalmazta: „A legjobb együttműködések akkor születnek, amikor a kreativitás szabadon áramlik.”
Ugyanakkor a tartalmi sikerek mellett Dél-Korea más iparágakban hiányt szenvedett el. A tudásinformációs (-830 millió dollár), a reklám (-130 millió) és a kiadói (-20 millió) szektor veszteséges volt, míg az összesített tudományos szolgáltatások kereskedelmi mérlege 4,53 milliárd dolláros hiányt mutatott. Ennek fő okai a szakmai szolgáltatások és a szellemi tulajdon jogdíjai voltak, különösen a gyártási szektor szabadalmi kifizetései, a K+F kiszervezés, valamint a dél-koreai fogyasztók jelentős kiadásai a külföldi játékok, OTT-platformok és mesterséges intelligencia-alkalmazások terén.
Pozitív eredményt ugyanakkor az információs és kommunikációs szolgáltatások (1,96 milliárd dollár), valamint a kulturális és szabadidős szektor (440 millió dollár) értek el. A mérleg regionális bontásban is érdekes: míg Ázsiában 3,57 milliárd dolláros többlet keletkezett, addig Észak-Amerika 3,77 milliárd, Európa pedig 2,18 milliárd dolláros hiányt mutatott.
A számok azt jelzik, hogy a K-pop és a koreai tartalomipar globális motorja lett a kulturális exportnak, miközben a hagyományos szolgáltatási szektorokban továbbra is komoly kihívásokkal kell szembenézni.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: