A brit klubkultúra története – lázadásból társadalmi mozgalom
Írta: Ostroml
A brit klubélet mindig is több volt, mint egyszerű szórakozás – egy társadalmi és politikai mozgalom, amely generációk gondolkodását és életét formálta. Ezt a folyamatot mutatja be Ed Gillett új könyve, a Party Lines: Dance Music and the Making of Modern Britain, amely átfogó képet ad arról, hogyan szőtte át a dance music a modern brit történelem szövetét.
A könyv részletesen bemutatja, hogy a klubkultúra a fekete brit közösségek hangrendszer kultúrájából nőtt ki, és a ’90-es évekre a társadalmi élet egyik központjává vált. Tony Blair kormányzása idején a politika is felismerte a klubélet erejét – a kampányokban optimista, energikus house-zenével próbálták megszólítani a fiatalokat, akik a táncparketteken keresték a szabadságot.
A klubkultúra és a hatóságok viszonya azonban sosem volt felhőtlen. Az 1994-es Büntető Igazságszolgáltatási Törvénypéldául közvetlenül a rave bulik ellen irányult, tiltva a „repetitív ritmusú zenét”. Gillett szerint a dance zene mindig is az önkifejezés és az ellenállás terepe volt, ahol a fiatalok közösséget, identitást és szabadságot találtak.
Ugyanakkor a szerző figyelmeztet: a kommercializálódás veszélyezteti a klubkultúra lázadó szellemét. Ha a klubélet teljesen beolvad a mainstreambe, elveszítheti azt az autentikus energiát, ami egykor mozgalommá tette.
A könyv a jövő kihívásait sem kerüli meg: az AI technológia a zene eredetiségét, míg a klímaváltozás a fesztiválok és turnék fenntarthatóságát fenyegeti. Ennek ellenére Gillett optimista – a dance zene története azt bizonyítja, hogy mindig képes volt újra feltalálni önmagát, és továbbra is a kreativitás, az elfogadás és az összetartozás szimbóluma marad.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: