Fedde le Grand - Interjú
Hollandia egyik legkeresettebb DJ-producere jelenleg is a Takeover turné keretében járja a világot: útközben sikerült megszólítanunk őt még az idei Heineken Balaton Soundos fellépése előtt. A Fedde le Granddal készített nagyinterjúnkból nemcsak az derül ki, milyen meglepetésekkel készül a világhírű holland elektronikus zenész első fellépésére a HBS-en.
Hogy zajlik a Takeover turné?
Minden simán megy, éppen a londoni Ministry of Soundos fellépéseimre pakolom össze a cuccaimat. Masszív buli lesz, már alig várom!
Honfitársaid körében nagyon népszerű rendezvénynek számít a Heineken Balaton Sound: 2011-ben még a korábbi évekhez képest is több kiváló holland elektronikus zenész lép fel nálunk. Te mennyire ismered a fesztivált?
Még nem igazán térképeztem fel a helyszínt, de ez még inkább lázba hoz, ugyanis imádok olyan helyeken fellépni, ahol azelőtt még nem jártam. Nagy kihívás ismeretlen közönségnek DJ-zni, először meghódítani egy fesztivált, és új arcokkal megismerkedni. Látom, hogy milyen sok holland DJ lép fel nálatok: biztos belekevertetek valamit az italunkba, hogy így elkábítottatok minket!
Armin van Buuren, Jochen Miller és Tiësto is a vendégünk lesz idén. Jóban vagytok, vagy inkább rivalizáltok?
Jól ismerem a srácokat, egy szakmában dolgozunk hosszú ideje, és sokszor keresztezték egymást az útjaink. Mindig öröm velük összefutni az ilyen nagy bulikban, sztorizgatni egy kicsit, vagy lezsírozni egy-két közös munkát. Köztünk nincs rivalizálás, az fix.
Miben rejlik a holland elektronikus zenei iskola sikere? Beszélhetünk egyáltalán sajátosan holland e-zenéről?
Mi minidig is vonzódtunk az elektronikus tánczenei műfajokhoz, elég csak az országunkból érkező zenékre, vagy a holland fesztiválok világszínvonalú e-zenei kínálatára gondolni. Viszont hiba lenne egységesen holland elektronikus zenéről beszélni. Nincs olyan, hogy holland elektronikus hangzás, mert Hollandiában is szinte annyi műfaj van, ahány előadó: például ott van a house, a techno, a Dirty Dutch sound, vagy ezek progresszív változatai. Persze Arminnak, Tiësto-nak, Ferry-nek, és Marco V-nek köszönhetően a legtöbb ember a trance kultúrával azonosítja a holland elektronikát. Nagyrészt azért, mert a műfaj két legnagyobb ásza, Tiësto és Armin voltak az elsők, akik huszonötezres stadionokat töltöttek meg feléépéseikkel. Ilyen teljesítményt egy embertől korábban még senki sem látott.
Legújabb anyagod Metrum néven jelent meg, ami egy kifejezetten nyári track. Tetszett a rajongóidnak?
Rendkívül pozitívak voltak az első visszajelzések. Örömmel tölt el, hogy ennyi embernek bejönnek a munkáim. Többször is játszottam a Matrumot élőben mielőtt kijött volna a Toolroomnál, és mindig volt valaki, aki rákérdezett, hogy mi ez az új szám, illetve mikor jelenik meg. Amikor kiadtuk, még többen írtak rám a Facebookon, a Twitteren és a YouTube-on, hogy mennyire örülnek a megjelenésnek, és annak, hogy végre a lejátszójukon is hallgathatják.
Ezek szerint a mostani Soundos bulidon is sok újdonságot játszol majd....
Így van, mindig vannak nálam új cuccok. Előbb mindig a táncparketten tesztelem őket, figyelem a közönség reakcióját, majd a stúdióba vonulok, elszórakozom egy kicsit vele, néhány ötletet még beugrik munka közben, még hatásosabb lesz az anyag, és aztán kész formában eljut hozzátok.
A Metrumot először a Beatporton keresztül tölthették le a rajongóid. Egyre több elektronikus zenész használja ezt portált, és egyéb online felületeket marketing célokra: erről szólna a jövő? Hiszel még a lemezvásárlási kultúra varázsában, vagy a mindent elsöprő digitális forradalom híve vagy?
Minden a digitális formátumokról szó: ez a kőkemény igazság. Szeretem a bakeliteket, semmihez sem hasonlítható hangzásuk van, de már nem alkalmasak arra, amit mi csinálunk. USB-ket vagy CD-ket sokkal könnyebb hurcolni a turnékon, mint egy komplett lemezgyűjteménnyel járni a világot. Ugyanígy egyszerűbb fel-, illetve letölteni újdonságokat a netről, így az új mixek és számok egyenesen a laptopról szólalnak meg a bulikban. Ez vinylekkel nem működne, nem is beszélve arról, hogy az MP3-makkal rengeteg időt és pluszköltséget spórolunk meg. Amikor még lemezeket adtunk ki, sokkal több időt vett igénybe az anyagok promotálása: el kellett küldeni a forgalmazóknak a mintákat, és utána még kitalálni, hogy hány példányban éri meg kinyomatni őket. Már azelőtt egy halom pénzbe került a téma, mielőtt a lemezek eljutottak volna a boltokba. Most csak továbbítani kell a Beatportos arcoknak a kész anyagot, akik felteszik egy szerverre, és máris bárki letöltheti. Ez így mindenkinek egyszerűbb, nem?!
Olyan sztároknak készítettél remixeket, mint Madonna, Robbie Williams, Pete Tong vagy Andrea Corr. Melyikre vagy a legbüszkébb? Kinek készítenéd a következőt?
Egyértelműen a Madonnának készített mixre vagyok a legbüszkébb. Megtiszteltetés volt neki dolgozni. Ezek után szívesen készítenék valamelyik kedvencének is egy átiratot. Izgalmas lenne.
Mi az ügymenete egy ilyen remix-projektnek? Te keresed meg a popsztárokat, vagy ők találnak meg téged?
A legtöbb popsztár menedzsmentje állandóan figyeli, hogy aktuálisan kik a legmenőbbek a dance világában, illetve: kik azok a zenészek, akik mondjuk Kyle vagy Britney számait a rádiókból a klubok világába is át tudják ültetni. Kezükben van egy lista a producerekről, majd felkeresik őket, és így kiderül, ki van benne a buliban. Persze nem minden producer vállalja a felkérést: a döntés leginkább azon múlik, bejön-e a szám, vagy nem. Ha igent mondasz, elküldik a számot, megdolgozod, majd visszadobod nekik.
Legközelebb melyik popsztárral dolgoznál együtt a legszívesebben?
Legjobban Justin Timberlake-nak örülnék, mert imádom a hangját, a stílusát, és a számaiért is rajongok. Nagyon örülnék, ha hosszú ideig a rendelkezésemre állna: fantasztikus zenéket írhatnánk.
Évek óta szerepelsz a DJ Magazine legjobb DJ-inek listáján. Szerinted ki minden idők legnagyobb DJ-je, és kinek az életműve volt rád a legnagyobb hatással?
Az én hősöm Carl Cox. Ő egy legenda, egy intézmény, az ideális DJ-producer archetípusa! Remek érzékkel választja ki, karolja fel és egyengeti a tehetséges előadók pályáját. Emellett kiváló ember is, akivel mindig öröm összefutni egy buliban. Nyitott az új dolgokra, folyamatosan járja a világot, mindenhol telt ház várja, és inspirálja a jövő zenészeit. Remélem, egyszer én is a nyomdokaiba léphetek.
Az idei HBS-en egy lépéssel közelebb kerülhetsz a célodhoz. Mire készüljünk?
Komoly arzenállal érkezek a Soundra! Magammal hozom a legfrissebb anyagaimat, például a Running Festival Mix-változatát, ami élőben üt igazán, és persze a Metrumot is, valamint a kedvenc számaim remixeit. De nem akarok mindent előre felfedni, mert hiszek a meglepetés erejében. Kíváncsi vagyok a reakciótokra, amikor egy-két új Fedde track robban a Balaton partján.
Végezetül: tudod melyik volt életed bulija?
Nemrég léptem fel a Coachellán, az karrierem egyik legfontosabb pillanata volt. Öt elektronikus produkciónak biztosított fellépést a rendezvény, és nagyon büszke voltam rá, hogy én lehettem az e-zene egyik nagykövete a fesztiválon. Ott sem jártam még soha, de hatalmasat szólt, amikor beindult a szettem.
Nagy Dániel
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: