Cikkek: 9871 | Ma megjelent: 62
onemusic logo

James Hype: Túlértékelt DJ vagy a digitális kor zsenije?

Írta: Ostroml

James Hype neve ma már szinte egybeforrt a közösségi médián keresztül látványosan felépített DJ-sztárokkal. Egyesek bálványozzák elképesztő technikája miatt, míg mások szerint ő maga a példája annak, hogyan válik a zeneipar a tartalomgyártás gépezetévé. De mielőtt bárki ítélkezne, talán érdemes közelebbről megnézni, ki is ő valójában, és honnan indult.

Mielőtt stadionokat töltött volna meg és milliós nézettségeket produkált volna a TikTokon, James Hype egy 18 éves srác volt, aki néhány euróval a zsebében érkezett Ibizára. Nem volt hol aludnia, a tengerparton húzta meg magát, és nappal a klubokban leste el a trükköket, szórólapozott, mixelt, csak hogy közelebb kerülhessen ahhoz, amit imád: a zenéhez. Ez a háttér sokak számára romantikus, sőt, hiteles. A földön fekvő fiúból lett a pult királya. És ez az a pont, ahol elindul a vita.

Mert míg sokan emlékeznek az éhes, ösztönös DJ-re, mások szerint James Hype mára csak egy újabb termékké vált, amit tökéletesen optimalizáltak a digitális figyelem gazdaságára. A zenéje – mondják egyes kritikusok – már nem azért születik, hogy mozgásba hozza a testet, hanem hogy reakciókat váltson ki: egy látványos trükk, egy tökéletes átkeverés, egy milliós nézettségű TikTok-loop. Egyre kevesebb a hangutazás, egyre több a vizuál.

De közben nehéz lenne letagadni, hogy technikailag James Hype az egyik legfelkészültebb a szakmában. Loopok, cue pontok, dinamikus dropok – minden eleme pontosan a helyén van. Szinte gépszerű pontossággal kever, és ezt nem lehet tanulás, intuíció és rengeteg munka nélkül csinálni.

Talán nem is vele van a gond, hanem azzal a rendszerrel, amiben működünk. Ő egyszerűen megértette a szabályokat, és ügyesen alkalmazza is őket. Lehet, hogy néha túlzásba viszi – még ő maga is elismeri, hogy nem mindig az inspiráció vezérli, hanem az algoritmus – de közben világosan látja: aki ma nem lép, az lemarad.

És felmerül a kérdés: lehet-e egyszerre technikailag mesteri egy DJ és közben tudatosan a piacra szabott szetteket építeni? Tényleg baj, ha a DJ-kultúra belép a közösségi média nyelvezetbe, ha ezáltal új közönségeket is elér?

Talán James Hype nem maga a probléma, hanem egy nagyobb változás tükre. A kérdés inkább az, mi mit kezdünk ezzel a változással. Tetszik nekünk ez az új világ, vagy sem? De egy dolgot biztosan megtehetünk, mielőtt ítélkezünk: hallgassuk meg őt figyelmesen.

Találj egy eseméyt

Böngéssz az események között, és szerezz új élményeket!

Események
Töltsd fel az eseményedet

Értékesítsd a jegyeidet a OneTicketen!

Esemény létrehozása
HOZZÁSZÓLÁSOK

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Login
OLVASD EL EZEKET IS:

REKLÁM

5. Szerencsi ARTÚR NAPOK
Katlan 2025
Sneakerness