Rekordméretű jogdíjemelést ért el a BMI az amerikai rádiókkal
Írta: Ostroml
A Broadcast Music, Inc. (BMI) bejelentette, hogy új szerződést kötött az amerikai rádiós műsorszolgáltatókkal, amely a valaha volt legnagyobb jogdíjemelést tartalmazza. Az AM/FM rádiók a 2022–2023-as időszakban bevételük 2,14%-át, 2026–2029 között pedig 2,20%-át fizetik a BMI által képviselt dalok játszásáért. Ez az előző, 2017–2021 közötti időszakhoz képest 23,6%-os emelkedést jelent az 1,78%-os arányhoz képest.
A bevételek döntő része – körülbelül 85% – a dalszerzőkhöz és kiadókhoz kerül. Az új megállapodás 8895 kereskedelmi rádióállomást érint, és kedvezményeket is tartalmaz a digitális bevételek után: 30% a hirdetésekből, 25% pedig a streaming szolgáltatásokból származó bevételekre vonatkozóan.
Fontos különbség, hogy az Egyesült Államokban a rádiók csak a szerzői jogok után fizetnek, a zenei felvételek után nem, így az előadók és lemezkiadók továbbra sem kapnak bevételt a hagyományos sugárzásokból.
Bár a BMI és a rádiós lobbi (RMLC) közötti megállapodás jelentős pluszforrást biztosít a zenei alkotóknak, a piac összességében csökkenő tendenciát mutat. Az S&P Global adatai szerint a hagyományos rádiók reklámbevételei 2024-ben 11,24 milliárd dollárt tettek ki, de 2029-re 10,08 milliárdra zsugorodhatnak. A hirdetők egyre inkább a digitális platformokat választják, így a rádiók jövője komoly kihívások elé néz.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: