Daniel Ek háttérbe vonulása és az indie művészek távozása újabb válságot jelez a Spotify-nál
Írta: Ostroml
A Spotify körüli viták az elmúlt hónapokban egyre csak fokozódtak, különösen azután, hogy a cég társalapítója és eddigi vezérigazgatója, Daniel Ek bejelentette: hátralép a vezetői pozícióból, és az Executive Chairman szerepét veszi át. Az időzítés annál is beszédesebb, mert eközben egyre több független előadó távolítja el zenéit a platformról, tiltakozásul Ek katonai célú mesterséges intelligencia-befektetései ellen.
A Spotify korábban is szembesült művészek kivonulásával: Taylor Swift vagy Neil Young ideiglenesen már korábban is eltávolították dalaikat a szolgáltatásból, de végül visszatértek. Most azonban a helyzet súlyosabbnak tűnik: olyan előadók is csatlakoztak a tiltakozáshoz, mint a Massive Attack vagy a Sylvan Esso, akik együtt közel egymilliárd streametgeneráltak a platformon.
Ek döntését sokan úgy értelmezik, hogy távolságot kíván tartani a Spotify-tól, és más érdekeltségeire koncentrálna – például a katonai AI-megoldásokat fejlesztő Helsing vállalkozására, vagy akár egy futballklub megvásárlására.
A vállalat előtt ugyanakkor komoly piaci kihívások állnak: az Egyesült Államokban az előfizetői számok stagnálnak, nő az igény a reklámmentes szolgáltatásokra, miközben a YouTube egyre nagyobb szeletet hasít ki a podcast-piacból. Bár a cég kommunikációja gyakran optimistán mutatja be helyzetét, a valóság az, hogy a Spotify-nak stratégiai döntésekre lesz szüksége, ha meg akarja őrizni vezető szerepét.
A kérdés most az, hogyan reagál a vállalat a művészek tömeges távozására és a versenytársak előretörésére. Ha a trend folytatódik, és a hallgatók egyre több hiányt érzékelnek a kínálatban, az komoly csapást mérhet a Spotify pozíciójára. A címváltoztatás önmagában nem lesz elég – hosszú távú megoldásokra van szükség, amelyek egyszerre kezelik az iparági feszültségeket és a felhasználói elvárásokat.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: