Cikkek: 7583 | Ma megjelent: 23
onemusic logo

Új korszak kezdődhet a Spotify és a Universal Music Group együttműködésében


A Spotify és a Universal Music Group (UMG) új, többéves megállapodást kötött, amely nemcsak a két vállalat együttműködését alakíthatja át, hanem a zenészek jogdíjazásának rendszerére is hatással lehet. Az egyezség várhatóan egy többszintű előfizetési modellt vezet be, amely különleges előnyöket kínálhat a legelkötelezettebb rajongóknak. Bár a részletek egyelőre nem ismertek teljes körűen, az új modell a zenei streaming jövőjét formálhatja.

Exkluzív előnyök a „szuper rajongóknak”

Az UMG által megfogalmazott „Streaming 2.0” koncepció egyik legfontosabb eleme egy prémium előfizetésbevezetése, amely különféle exkluzív tartalmakhoz biztosítana hozzáférést. Az új rendszer lehetőséget nyújthat:

Korai hozzáférés új zenékhez
Különleges deluxe kiadások elérhetősége
Magasabb hangminőségű streamelés
Interaktív események, például művészi kérdezz-felelek (Q&A) lehetőségek

Ez a modell a leglelkesebb rajongók számára kínálna új élményeket, miközben a streaming szolgáltató további bevételi forrást biztosítana magának és a kiadóknak.

Változó jogdíjak és az alkotók helyzete

A megállapodás nemcsak a rajongói élményre, hanem a jogdíjazás rendszerére is jelentős hatással lehet. Az Országos Zenei Kiadók Szövetsége (NMPA) korábban többször is bírálta a Spotify-t az alacsony jogdíjak miatt, és az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Bizottsághoz (FTC) is panaszt nyújtott be ellene.

Az új együttműködés egyik célja, hogy nagyobb bevételi lehetőséget biztosítson a dalszerzőknek és előadóknak, azonban még nem világos, hogy ez milyen formában valósul meg.

Ez a megállapodás egyben a Spotify első jelentős szerződése egy zenei kiadóval azóta, hogy a 2018-as Zenei Modernizációs Törvény életbe lépett. Bár a Sony Music és más kiadók is kifejezték aggodalmukat a Spotify üzleti modelljével kapcsolatban, egyelőre nem tudni, hogy ők is követik-e az UMG példáját.

Mit hozhat a jövő a streaming ipar számára?

A Spotify és az UMG közötti megállapodás azt mutatja, hogy a streaming platformok és a zenei kiadók egyre inkább új modelleket keresnek, amelyek egyszerre javíthatják a rajongói élményt és az előadók javadalmazását. Ha sikeres lesz az új modell, az előfizetők személyre szabottabb ajánlatokat kaphatnak, míg a zenészek nagyobb bevételhez juthatnak.

Ugyanakkor kockázatokat is rejt magában: a Spotify a múltban már többször módosította a jogdíjstruktúráját, ami nem mindig kedvezett az előadóknak. Például 2023-ban megváltoztatta a mechanikai jogdíjak rendszerét, amely a dalszerzők számára jelentős bevételkiesést okozott.

Az új együttműködés reményt adhat arra, hogy a streaming piac fenntarthatóbb és igazságosabb legyen a művészek számára, de egyben tovább növelheti a platformok hatalmát is. A következő hónapokban kiderül, hogy a többi nagy kiadó csatlakozik-e az új modellhez, és hogy valóban sikerül-e egy előadóbarátabb streaming ökoszisztémát kialakítani.

HOZZÁSZÓLÁSOK

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Login
OLVASD EL EZEKET IS:

REKLÁM

Katlan 2025