DJ Quicksilver kritikája: amikor a fesztivál elveszíti közösségi arcát
Írta: Ostroml
DJ Quicksilver, polgári nevén Orhan Terzi a közelmúltban egy Facebook-bejegyzésben fogalmazta meg gondolatait a fesztiválkultúra átalakulásáról. A kilencvenes évek óta aktív trance és techno előadó nem kerülte meg a kényes kérdést: szerinte a mai nagyszabású rendezvények egyre kevésbé szólnak a közösségről, és egyre inkább a profitmaximalizálásról.
Terzi felidézte azt az időszakot, amikor az elektronikus zene valós közösségi élményt teremtett. Detroit, Chicago, Berlin vagy Frankfurt klubjai és rave-jei olyan tereket kínáltak, ahol nem számított származás, anyagi helyzet vagy társadalmi státusz. A zene közös nyelv volt, amely összehozta az embereket, és lehetőséget adott az önkifejezésre, valamint az összetartozás megélésére.
Ezzel szemben a mai nagy fesztiválok világát Terzi kritikus szemmel nézi. A magas jegyárak, a különböző VIP-szektorok és az egyre erősebb üzleti szemlélet sokak számára elérhetetlenné teszik ezeket az eseményeket. Véleménye szerint ez a megközelítés nemcsak kizáró, hanem szembemegy az elektronikus zene eredeti szellemiségével, amely mindig is a nyitottságról és az egyenlőségről szólt.
Fontos hangsúlyozni, hogy DJ Quicksilver kritikája nem a zenészek vagy a szcéna ellen irányul. Nem személyeket bírál, hanem egy folyamatot, amely az elmúlt húsz évben alapjaiban formálta át a fesztiválkultúrát. Úgy látja, hogy a hangsúly eltolódott: a közös élmény háttérbe szorult, miközben az üzleti szempontok előtérbe kerültek.
Terzi megszólalása végső soron nem nosztalgikus panasz, hanem egyfajta figyelmeztetés. A zene számára ma is közösségi erő, és abban bízik, hogy a jövőben újra olyan terek jönnek létre, ahol az emberek egyenlőként, megkülönböztetés nélkül élhetik meg az együttlét és a zene valódi erejét.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: