Fritz Kalkbrenner - Interjú
Egy báty árnyékában élni sosem egyszerű. Különösen nem az, ha a báty híres filmsztár és elismert producer egy személyben. Fritz Kalkbrenner, Paul tesója azonban szintén kimagaslóan tehetséges zenész - a Berlin Callingban elhangzott ‘Sky and Sand’ által világszerte ismertté vált öccs azóta az egyik leginnovatívabb berlini kiadó, a SUOL nélkülözhetetlen kulcsfigurája lett.
A 2010 októberében megjelent ‘Here Today, Gone Tomorrow’ albuma kapcsán kaptuk el Fritzet egy kis csevejre, és faggattuk ki üzleti titkokról, sikerekről és testvérrivalizálásról
Mielőtt belevágnánk… épp most olvastam, hogy a ‘Sky and Sand’ vokáljáért “kitüntetést” kaptál… szólítsunk ezentúl Sir Fritz-nek? Haha, ez szerintem egy félrefordítás lehetett. Meglepő módon a mai napig rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a ‘Sky and Sand’ miatt. Visszatérve a “kitüntetés” dologra, fogalmam sincs, hogy hogyan kerülhette el a figyelmemet egy ilyen jelentős esemény. De azért szólíts csak nyugodtan Fritznek. A Sir Fritzhez még nem nőttem fel, bár már erősen dolgozom rajta. Őszintén, nem unod még a ‘Sky and Sand’-et? Nem. Nagyon erősen kötődöm ehhez a számhoz, és egy elég személyes sztori is hozzá tartozik a történethez – bár játszani már nem igazán szoktam. A bátyád mondhatni celeb lett a Berlin Calling után. Sosem fordult meg a fejedben, hogy akár te is lehetnél a helyében? Nem igazán. Paul hosszú utat tett meg, és keményen megdolgozott a sikerért. Nagyon sok időt és energiát fektetett ebbe, így igazából nem is annyira meglepő, hogy ez meghozta gyümölcsét. Sosem voltam féltékeny, sőt, ami azt illeti, inkább büszke vagyok és felnézek rá. Míg Paul már a kezdetektől a techno szerelmese volt, én a funktól és a soultól indultam anno… Mennyire volt fontos szerepe tesódnak a karrieredben? Segítette, vagy esetleg pont ellenkezőleg? Paul a kezdetektől fogva támogatott mindenben és mellettem állt. Ő volt az, aki lelket öntött belém, ha épp arra volt szükség, és mindig a folytatásra ösztönzött. Ha pedig neki volt nehéz időszaka, akkor én bíztattam. Ez a feltétel nélküli szeretet, ami oda-vissza működik köztünk. Azt hiszem erről (is) szól a testvérek élete... Hogyan lehet, hogy mégis ennyire különböző a hangzásvilágotok? Azt hiszem mondhatjuk, hogy ő inkább techno-orientált, míg te a soulosabb vonalat képviseled. Pontosan, teljesen jól mondod. Míg Paul egészen kicsi korától a technoért élt-halt, én kezdetekben a funk és soul háza tájékán időztem szívesen. Egyébként még mindig ez az a stílus, amit egy hosszú és kimerítő hétvége után hazaérve szívesen bepakolok a lejátszómba. Ha jól tudom Sascha Funkekal is gyerekkori pajtások vagytok. Még mindig tartjátok a kapcsolatot? Tartjuk, persze. Sascha gyerekkorunkban egy háztömbnyire lakott tőlünk. Állandóan nálunk lógtunk páran, igazából itt kezdődött minden. Később Paul és Sascha összeköltöztek, és azóta sem szakadt meg a kapcsolat köztünk. 2002-ben volt az első közös munkánk, Sascha első albumán, a Bravo-n közreműködtem vokálosként, csak úgy, mint aztán a következőn, a Mango-n. Egyébként épp most költözik Dél-Franciaországba egy hónapra, hogy az új albumán dolgozzon. Szóval visszatérve a barátságunkra, próbálunk olyan gyakran találkozni, amilyen gyakran csak lehetséges. Az utóbbi időben az egyik kedvenc számom a Chopstick and Johnjonal elkövetett 'Keep on Keepin' On'. Megdöbbenve olvastam, hogy mindössze néhány óra alatt dobtátok össze, nagy vodkázós, cigifüstös lazulás közepette. Van még valami, amit ezen EP keletkezéséről tudni kell, vagy ez a teljes a sztori? Igazából ez ennyi. Átmentem a srácokhoz a stúdióba, hogy megbeszéljünk egy-két új ötletet, és egyszer csak azt vettük észre, hogy az eszmecseréből hatalmas borozás és vodkázás lett. Egyik dolog követte a másikat, előkerült a mikrofon, mi pedig teljesen elengedtük magunkat – megragadtunk mindent, ami a kezünk ügyébe került és hangszerként funkcionálhatott. A kulcscsomónk lett a tamburin, üres dobozon doboltunk, és a többi. Már nagyon rég nem éreztük ilyen jól magunkat. Alig várom, hogy a srácok befejezzék az új stúdiót, és ott folytassuk ezt a dolgot, ahol abbahagytuk. Szerinted Berlin jogosan a techno otthona? Teljesen jogosan. Kétségkívül rengeteg tehetséges techno producer kerül ki innen, és némelyek a techno egy teljesen új vonalát képviselik. Berlin neve szorosan összefonódik a techno fogalmával. Természetesen nem mi vagyunk az egyetlen ilyen hely, ott van például Detroit, vagy a többi hasonló szubkultúrával rendelkező város. Mi a véleményed a Berlinbe költöző lemezlovasok tömkelegéről – szerencse vagy szerencsétlenség? Szerintem ennek egészen különös, de mindenképpen pozitív hatása van a berlini szcénára. Minden egyes személy, aki idejön, magával hozza a saját egyéni stílusát, hátterét és ízlésvilágát a városunkba – akár a zenéjükben nyilvánul ez meg, akár a partikban, amiket szerveznek. Így a berliniek ízelítőt kapnak valamiből, ami nem-berlini, és ez szerintem nagyszerű! Lenyűgöző egyébként, hogy mennyi DJ és producer költözik mind a mai napig Berlin falai közé. Tényleg jó a hangod, vagy csak az utómunkáknak köszönhető az, amit hallunk? Ha tényleg jó, akkor ennek mióta vagy tudatában? Hát, azt hiszem szerencsés egy flótás vagyok, mert tényleg tudok énekelni. Talán 17 lehettem, mikor erre rájöttem… tulajdonképpen adott volt az egész. Tudod, a legtöbb berlini fiatalhoz hasonlóan én is elég nagyszájú és hangoskodó voltam akkoriban. Aztán 2002-ben a mentorom, DJ ZKY a Cabinet Recordstól így szólt hozzám: “Ok Fritz, állandóan azt hangoztatod, hogy ha lenne lehetőséged, akkor mennyire jó vokalista lennél. Akkor hát rajta, bizonyíts!” Úgyhogy fogtam magam és megírtam a ‘What I Can Say’ szövegét. És ahogy hirtelen ott találtam magam a szakmában, akkor jöttem rá, hogy ez azért teljesen más, mint otthon egyedül énekelni a zuhany alatt – itt meg kell nyílnod az embereknek, kiadsz valamit magadból, és abból, ami belül van. A kezdetekben ez egy kicsit ijesztő volt, bevallom. Meg kellett tanulnom kezelni az új helyzetet. Mi volt az a houseban, ami először megfogott? Mikor és hol estél szerelembe vele? Mivel a funk és a soul az, ahonnan jövök, így a house sosem állt túl távol tőlem. Az olyan művészek, mint Kenny Dixon Jr., Larry Heard vagy Ron Trent pedig jelentősen megkönnyítették a dolgomat, hiszen ők pont azt a soulful-house vonalat képviselik, amit én a legjobban szeretek. Amíg Paul és Sascha együtt éltek, egyfajta munkamegosztás működött köztük – míg Paul szigorúan csak a producerkedéssel és a liveozással foglalkozott, addig Sascha szenvedélyesen pakolta a lemezeket. Szóval Paul lépésről lépésre belevezetett a producerkedés rejtelmeibe, míg Sascha időről időre megmutatta nekünk a legfrissebb szerzeményeit, amint hazaért a lemezboltból. Ez az oda-vissza adok-kapok szerencsére azóta is tökéletesen működik köztünk és eközben mindenki tiszteletben tartja a másikat és a véleményét a dolgokról. Ha választanom kéne, akkor az underground mellett tenném le a voksom. Ez abszolút szabadságot ad, így olyan zenét készítek, amilyet én akarok, anélkül, hogy beleszólnának, hogy több vocal kéne bele, stb.

HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: