Lemezek, Hangzás és Szenvedély – Cornel Mesél A Bakelit Új Hódításáról.
Hogyan kezdődött a bakelitlemezek iránti szenvedélyed, és mi inspirált arra, hogy használt lemezekkel kezdj foglalkozni?
🗣️ Visszagondolva az első hely ahol találkoztam lemezjátszóval olyan 4-5 évesen az a nagybátyámnál volt, Paksi atomerőműben volt mérnök akkoriban. Ebből kifolyólag mivel könnyebben átmehetett a határon, ott már külföldi nyomású lemezek is előfordultak, a hazai vagy Jugoszláviában gyártottak mellett. Persze emellett otthon is előfordult apám kazettáin pár Depeche Mode felvétel vagy akkori italo disco, azokat is szívesen pörgettem.Majd később nagy hatással volt rám a keresztapám, ő is gyakran megfordult külföldön, nála viszont már – az akkori kornak megfelelő - csúcsminőségű hangrendszer volt otthon több is, így már gyerekként volt alkalmam minőségben zenét hallgatni. Tőle kaptam az első hifi tornyom is később, persze a tetején egy saját lemezjátszóval.Ekkor 1994 végét írtunk, már a zeneiskolát is elvégeztem, zongorista vagyok, de később középiskolai szinten nem folytattam, klasszikus zene már nem vonzott annyira, viszont volt már kb. 300 db maxi cd-m, kb. 1992 óta gyűjtöm a kislemezeket, az első saját vinylem pedig 1995 tavaszán vehettem kb. azt hiszem egy Scooter – Move Your Ass Remixes volt.
Elég sok lemezt vettem anno természetesen a hazai lemezboltokban Black Market később Underground Records, és a Teréz krt. 33-ban is persze (mindkét boltban), de valójában ahonnét a legtöbbet beszereztem az a Birminghami HTFR volt.
Itt csak egy rövid kitérő érdekesség, hogy viszonylag korán kerültem internet közelbe - még 33,6k-s modem sem volt csak lassabb – de a htfr-nek már volt honlapja és mivel még bankkártyám sem volt azt csináltam, hogy dobtam nekik egy mailt, majd egy borítékban feladtam a keletiben váltott angol fontot, magát a készpénzt és csak néhány hét volt így egy ilyen beszerzés, de kezemben foghattam kb, 4-5 hét elteltével a lemezt. Ugye egy jó zenéért „majdnem” mindenre hajlandó lehet az ember és még egy két barátomnak is megszerezhettem valami különlegeset, ami a hazai boltokban nem volt. 😃
Ebben az időszakban 1993-tól már megfordultam pár vidéki klubban is ahol még az akkori eurodance és eurohouse slágerek mentek főképp, majd 1995-től már édesapámnak is volt egy saját kisebb klubja vidéken, ahol ugyan dancefloor ment főképp, de már sok akkori sztár is fellépett Soho Party, Carpe Diem stb. A lényeges és ami igazán inspirált akkori törzshelyemen ért Club Wild West (Mende) illetve sok más klubban pl. No Limit, Nevada, Speed és nyilván Budapesti klubokban (e-play, Fáklya, Calypso) ott voltam szinte minden hétvégén. Itt már valami elkezdődött, egyre jobban teret hódítottak az underground stílusok is a funky és eurodance mellett.Szóval mivel mindenhol vinylt hallgattunk, szerettük, jól szólt. ;-)Ha valakit érdekelnek eredeti akkori hazai felvételek van egy gyűjtésem is, akkoriban elég sok bulit felvettünk (minőség sajnos változó, ezek még MC-re lettek rögzítve) a következő linken át lehet nézni, aki szeretné le is lehet tölteni mindet: https://hearthis.at/cwws101/
Akik a kezdeti időszakban nagy hatással voltak rám dj-k pl. NewL (tőle elég sok lemezt is kölcsönkéregettem, hogy legalább kazettára át tudjam másolni amit nem sikerült megszerezni), Hetényi Gábor (Smile). meg persze az akkori mainstream Palotai, Budai, Tommyboy és még sokan mások. Bár akinek akkori set-jei legmélyebben hatottak meg az Mario volt, mivel nyugodtan kijelenthetjük szerintem ő volt az első olyan dj itthon aki kizárólag „szállósabb” progressive house és progressive trance lemezeket játszott elsődlegesen ez a stílus áll hozzám azóta is legközelebb. Sajnos Palotai mellett már ő sincs velünk tavaly novemberi tragikus halála óta. ☹
🟥 Milyen szempontok alapján választod ki azokat a bakelitlemezeket, amelyeket eladásra kínálsz? Mely előadók vagy lemezek iránt van most a legnagyobb kereslet, és látsz-e trendeket abban, hogy milyen zenei stílusok vagy korszakok iránt nő az érdeklődés?
🗣️ Az online közösség amit pár barátommal létrehoztunk főképp house, progressive house, trance és techno (acid house, acid techno) műfajra összpontosít, az egyéb elektronikus zenei stílusokkal kapcsolatosan nem részletezném. A fő célcsoport tagjainknál talán a 40-50 éves korosztály, ez igazából a „reminiscence bump” miatt lehet, azaz 2020-ban megjelent egy pszichológiai tanulmány is mely részletezi, hogy az emberek leginkább azokra a dalokra emlékeznek, amelyek a 10 és 30 éves koruk közötti időszakban voltak népszerűek. Továbbá ezek voltak azok a dalok, amelyek a legtöbb emléket idézték fel a számukra. Ennek okán főképp ebből az időszakból válogatok (90-es és 2000-es évek, elég jó lexikális tudásom van, kb. minden zenének tudom fejből a kiadóját, címét még azt is melyiken milyen remixek vannak, elég sok dj is gyakran megkeres, ha már nem emlékszik, hogy „mi is volt az a zene, milyen színű a lemez közepe?” Sokan csak vizuálisan a cimkére emlékeznek, nálam meg megvan mindig a többi adat is hozzá fejben. 😃 😃 😃
Ami pedig nincs, ott van a többiekben, elég sok dj vagy elektronikus zenei szakértő csatlakozott már a csoporthoz.
Csoportunk valódi célja az volt, hogy megunt lemezeinket leselejtezzük, egymás között esetleg cseréljünk, amit én már meguntam az még másnak jó lehet. Később viszont egyre többen lettünk és nem haszonszerzési céllal, hanem sokkal inkább csak örömszerzés miatt egyre több eladó jelent meg és egyre színesebb zenék forognak, pl. vannak sokan akik csak zenét hallgatni nézik a csoportot.
Másik szempont talán még az, hogy az a tapasztalat, hogy a legrongyosabbra játszott „sláger” trackek fogynak a legjobban, de szeretek irányt mutatni, hogy vannak azoknál sokkal jobb zenék vagy a B oldala sokkal jobb, de valamiért nem lett ismert, így mindig van benne egy kis meglepetésszerzés is amiket előszedünk. Emellett azért előfordul időnként egy-két újabb muzsika is a kínálatban. Ami nagyon fontos, ha használt a lemez, hogy erősen korlátozzuk a többi zeneileg vegyesebb repertoárú használtlemez lelőhelytől nálunk csak a közel újszerű lemezeket engedjük kirakni, első sorban a minőség számít.
🟥 A digitalizáció és a streaming szolgáltatások térnyerése mellett hogyan látod a bakelit iránti keresletet? Szerinted mi az oka annak, hogy a bakelit ilyen erős visszatérést mutatott az elmúlt években? A nosztalgia, a hangminőség, vagy valami más áll a háttérben?
🗣️ Úgy gondolom jelenleg a vinyl a reneszánszát éli, bár elég sok vita van arról, hogy jobban szól vagy sem mint a digitális tartalom meg ki hallja ki nem a különbséget. Szerintem a hangzása, hangzásdinamikája miatt mindenképp, de attól is függ, hogy szólaltatjuk meg.
Talán sokan jönnek rá, hogy emellett a digitális zene nem „kézzel fogható” nincs borítója, közepe vagy nem fordítanak a grafikára akkora hangsúlyt már a mai időkben. Emellett még a cd technológia is valamennyire félrement ugye, mert elég sok lemezre jellemző a digitális hangja mellett, hogy évek múltán már el is tűnik róla az adat.
🟥 Hogyan látod a használt bakelitlemezek piacának jövőjét? Milyen irányba fejlődik ez a szegmens, és szerinted hogyan változhat a kereslet a következő években?
🗣️ Nehéz megjósolni, könnyen előfordulhat, hogy teljesen eltűnik. Ha a mi generációnk kihal a fiatalok már nem fognak vesződni a fizikai régi zenei kiadványokkal mivel ők már egy sokkal modernebb digitalizált világban nőttek fel, de ugyanakkor elég sok olyan példát is látok, hogy egyre több ismerős vagy zenére igényes ember már a 10 évnél fiatalabb gyermekeinek is mutatja/tanítja ezt a részlegesen „letűnt” technológiát. Így előfordulhat, hogy örök, szóval nem akarok ebben egyelőre jóslásokba bocsátkozni.
🟥 Mi számít értékesnek a piacon? Szerinted mi képezi a legnagyobb értéket egy használt bakelit esetében? Az eredetiség, a borító állapota, vagy esetleg az előadó népszerűsége a legfontosabb tényező?
🗣️ Manapság mivel egyre több újrakiadás is előfordul a kereslet miatt a tapasztalat továbbra is az, hogy az eredeti első nyomások értékesek (plusz jellemzően a promok, esetleges mispressek), illetve az is számít a cd-vel pont ellentétben, mennyire jól sikerült a gyártás, melyik országban nyomták, ami több kiadónál is kijött az is eltérhet hangzásban.
(Az újrakiadások esetén is többé kevésbé sikerül a régi minőséget összehozni, ez talán pont olyan, hogy a dj-k között Technics 1210mk2 az etalon lemezjátszó, hiába gyártanak már újra újabb Technics modelleket is.)
Sokak számára fontos a borító is, van amit emiatt én is megveszek második példányként is, de nem feltétlen, amelyik nagyobb kedvencem és pattog, serceg vagy borítója szakadt azt pont azért nem adnám el soha, mert nálam kopott el, meg egyébként sem teszünk ki csak újszerű állapotú lemezt, ahogy korábban is írtam. 😉
🟥 Gondolod, hogy a fizikai formátumok újra divatba jönnek?
🗣️ Persze, „divatba” jöttek.
🟥 Van valami személyes kedvenced a lemezeid között, ami különleges jelentőséggel bír számodra, akár zenei, akár gyűjtői szempontból?
🗣️ Több ezres gyűjteményből nehéz kiemelni ilyet, rengeteg kedvenc van, van olyan is ami több százezer ft-ot ér már manapság (de 880 ft-ért vettem), emellett van pár dedikált is világsztárok által stb... szinte mindenből a legelső kiadás van meg. Nehéz lenne megneveznem.
🗣️ Visszagondolva az első hely ahol találkoztam lemezjátszóval olyan 4-5 évesen az a nagybátyámnál volt, Paksi atomerőműben volt mérnök akkoriban. Ebből kifolyólag mivel könnyebben átmehetett a határon, ott már külföldi nyomású lemezek is előfordultak, a hazai vagy Jugoszláviában gyártottak mellett. Persze emellett otthon is előfordult apám kazettáin pár Depeche Mode felvétel vagy akkori italo disco, azokat is szívesen pörgettem.Majd később nagy hatással volt rám a keresztapám, ő is gyakran megfordult külföldön, nála viszont már – az akkori kornak megfelelő - csúcsminőségű hangrendszer volt otthon több is, így már gyerekként volt alkalmam minőségben zenét hallgatni. Tőle kaptam az első hifi tornyom is később, persze a tetején egy saját lemezjátszóval.Ekkor 1994 végét írtunk, már a zeneiskolát is elvégeztem, zongorista vagyok, de később középiskolai szinten nem folytattam, klasszikus zene már nem vonzott annyira, viszont volt már kb. 300 db maxi cd-m, kb. 1992 óta gyűjtöm a kislemezeket, az első saját vinylem pedig 1995 tavaszán vehettem kb. azt hiszem egy Scooter – Move Your Ass Remixes volt.
Elég sok lemezt vettem anno természetesen a hazai lemezboltokban Black Market később Underground Records, és a Teréz krt. 33-ban is persze (mindkét boltban), de valójában ahonnét a legtöbbet beszereztem az a Birminghami HTFR volt.
Itt csak egy rövid kitérő érdekesség, hogy viszonylag korán kerültem internet közelbe - még 33,6k-s modem sem volt csak lassabb – de a htfr-nek már volt honlapja és mivel még bankkártyám sem volt azt csináltam, hogy dobtam nekik egy mailt, majd egy borítékban feladtam a keletiben váltott angol fontot, magát a készpénzt és csak néhány hét volt így egy ilyen beszerzés, de kezemben foghattam kb, 4-5 hét elteltével a lemezt. Ugye egy jó zenéért „majdnem” mindenre hajlandó lehet az ember és még egy két barátomnak is megszerezhettem valami különlegeset, ami a hazai boltokban nem volt. 😃
Ebben az időszakban 1993-tól már megfordultam pár vidéki klubban is ahol még az akkori eurodance és eurohouse slágerek mentek főképp, majd 1995-től már édesapámnak is volt egy saját kisebb klubja vidéken, ahol ugyan dancefloor ment főképp, de már sok akkori sztár is fellépett Soho Party, Carpe Diem stb. A lényeges és ami igazán inspirált akkori törzshelyemen ért Club Wild West (Mende) illetve sok más klubban pl. No Limit, Nevada, Speed és nyilván Budapesti klubokban (e-play, Fáklya, Calypso) ott voltam szinte minden hétvégén. Itt már valami elkezdődött, egyre jobban teret hódítottak az underground stílusok is a funky és eurodance mellett.Szóval mivel mindenhol vinylt hallgattunk, szerettük, jól szólt. ;-)Ha valakit érdekelnek eredeti akkori hazai felvételek van egy gyűjtésem is, akkoriban elég sok bulit felvettünk (minőség sajnos változó, ezek még MC-re lettek rögzítve) a következő linken át lehet nézni, aki szeretné le is lehet tölteni mindet: https://hearthis.at/cwws101/
Akik a kezdeti időszakban nagy hatással voltak rám dj-k pl. NewL (tőle elég sok lemezt is kölcsönkéregettem, hogy legalább kazettára át tudjam másolni amit nem sikerült megszerezni), Hetényi Gábor (Smile). meg persze az akkori mainstream Palotai, Budai, Tommyboy és még sokan mások. Bár akinek akkori set-jei legmélyebben hatottak meg az Mario volt, mivel nyugodtan kijelenthetjük szerintem ő volt az első olyan dj itthon aki kizárólag „szállósabb” progressive house és progressive trance lemezeket játszott elsődlegesen ez a stílus áll hozzám azóta is legközelebb. Sajnos Palotai mellett már ő sincs velünk tavaly novemberi tragikus halála óta. ☹
🟥 Milyen szempontok alapján választod ki azokat a bakelitlemezeket, amelyeket eladásra kínálsz? Mely előadók vagy lemezek iránt van most a legnagyobb kereslet, és látsz-e trendeket abban, hogy milyen zenei stílusok vagy korszakok iránt nő az érdeklődés?
🗣️ Az online közösség amit pár barátommal létrehoztunk főképp house, progressive house, trance és techno (acid house, acid techno) műfajra összpontosít, az egyéb elektronikus zenei stílusokkal kapcsolatosan nem részletezném. A fő célcsoport tagjainknál talán a 40-50 éves korosztály, ez igazából a „reminiscence bump” miatt lehet, azaz 2020-ban megjelent egy pszichológiai tanulmány is mely részletezi, hogy az emberek leginkább azokra a dalokra emlékeznek, amelyek a 10 és 30 éves koruk közötti időszakban voltak népszerűek. Továbbá ezek voltak azok a dalok, amelyek a legtöbb emléket idézték fel a számukra. Ennek okán főképp ebből az időszakból válogatok (90-es és 2000-es évek, elég jó lexikális tudásom van, kb. minden zenének tudom fejből a kiadóját, címét még azt is melyiken milyen remixek vannak, elég sok dj is gyakran megkeres, ha már nem emlékszik, hogy „mi is volt az a zene, milyen színű a lemez közepe?” Sokan csak vizuálisan a cimkére emlékeznek, nálam meg megvan mindig a többi adat is hozzá fejben. 😃 😃 😃
Ami pedig nincs, ott van a többiekben, elég sok dj vagy elektronikus zenei szakértő csatlakozott már a csoporthoz.
Csoportunk valódi célja az volt, hogy megunt lemezeinket leselejtezzük, egymás között esetleg cseréljünk, amit én már meguntam az még másnak jó lehet. Később viszont egyre többen lettünk és nem haszonszerzési céllal, hanem sokkal inkább csak örömszerzés miatt egyre több eladó jelent meg és egyre színesebb zenék forognak, pl. vannak sokan akik csak zenét hallgatni nézik a csoportot.
Másik szempont talán még az, hogy az a tapasztalat, hogy a legrongyosabbra játszott „sláger” trackek fogynak a legjobban, de szeretek irányt mutatni, hogy vannak azoknál sokkal jobb zenék vagy a B oldala sokkal jobb, de valamiért nem lett ismert, így mindig van benne egy kis meglepetésszerzés is amiket előszedünk. Emellett azért előfordul időnként egy-két újabb muzsika is a kínálatban. Ami nagyon fontos, ha használt a lemez, hogy erősen korlátozzuk a többi zeneileg vegyesebb repertoárú használtlemez lelőhelytől nálunk csak a közel újszerű lemezeket engedjük kirakni, első sorban a minőség számít.
🟥 A digitalizáció és a streaming szolgáltatások térnyerése mellett hogyan látod a bakelit iránti keresletet? Szerinted mi az oka annak, hogy a bakelit ilyen erős visszatérést mutatott az elmúlt években? A nosztalgia, a hangminőség, vagy valami más áll a háttérben?
🗣️ Úgy gondolom jelenleg a vinyl a reneszánszát éli, bár elég sok vita van arról, hogy jobban szól vagy sem mint a digitális tartalom meg ki hallja ki nem a különbséget. Szerintem a hangzása, hangzásdinamikája miatt mindenképp, de attól is függ, hogy szólaltatjuk meg.
Talán sokan jönnek rá, hogy emellett a digitális zene nem „kézzel fogható” nincs borítója, közepe vagy nem fordítanak a grafikára akkora hangsúlyt már a mai időkben. Emellett még a cd technológia is valamennyire félrement ugye, mert elég sok lemezre jellemző a digitális hangja mellett, hogy évek múltán már el is tűnik róla az adat.
🟥 Hogyan látod a használt bakelitlemezek piacának jövőjét? Milyen irányba fejlődik ez a szegmens, és szerinted hogyan változhat a kereslet a következő években?
🗣️ Nehéz megjósolni, könnyen előfordulhat, hogy teljesen eltűnik. Ha a mi generációnk kihal a fiatalok már nem fognak vesződni a fizikai régi zenei kiadványokkal mivel ők már egy sokkal modernebb digitalizált világban nőttek fel, de ugyanakkor elég sok olyan példát is látok, hogy egyre több ismerős vagy zenére igényes ember már a 10 évnél fiatalabb gyermekeinek is mutatja/tanítja ezt a részlegesen „letűnt” technológiát. Így előfordulhat, hogy örök, szóval nem akarok ebben egyelőre jóslásokba bocsátkozni.
🟥 Mi számít értékesnek a piacon? Szerinted mi képezi a legnagyobb értéket egy használt bakelit esetében? Az eredetiség, a borító állapota, vagy esetleg az előadó népszerűsége a legfontosabb tényező?
🗣️ Manapság mivel egyre több újrakiadás is előfordul a kereslet miatt a tapasztalat továbbra is az, hogy az eredeti első nyomások értékesek (plusz jellemzően a promok, esetleges mispressek), illetve az is számít a cd-vel pont ellentétben, mennyire jól sikerült a gyártás, melyik országban nyomták, ami több kiadónál is kijött az is eltérhet hangzásban.
(Az újrakiadások esetén is többé kevésbé sikerül a régi minőséget összehozni, ez talán pont olyan, hogy a dj-k között Technics 1210mk2 az etalon lemezjátszó, hiába gyártanak már újra újabb Technics modelleket is.)
Sokak számára fontos a borító is, van amit emiatt én is megveszek második példányként is, de nem feltétlen, amelyik nagyobb kedvencem és pattog, serceg vagy borítója szakadt azt pont azért nem adnám el soha, mert nálam kopott el, meg egyébként sem teszünk ki csak újszerű állapotú lemezt, ahogy korábban is írtam. 😉
🟥 Gondolod, hogy a fizikai formátumok újra divatba jönnek?
🗣️ Persze, „divatba” jöttek.
🟥 Van valami személyes kedvenced a lemezeid között, ami különleges jelentőséggel bír számodra, akár zenei, akár gyűjtői szempontból?
🗣️ Több ezres gyűjteményből nehéz kiemelni ilyet, rengeteg kedvenc van, van olyan is ami több százezer ft-ot ér már manapság (de 880 ft-ért vettem), emellett van pár dedikált is világsztárok által stb... szinte mindenből a legelső kiadás van meg. Nehéz lenne megneveznem.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: