A zenei IP-befektetések robbanása próbára teszi a pénzügyi rendszereket
Írta: Ostroml
Az elmúlt évben soha nem látott lendületet vettek a zenei IP-befektetések. Nagynevű előadók katalógusai, köztük Deadmau5 felvételei, milliókat érnek, és egyre több pénzügyi szereplő lát hosszú távú értéket a zenei jogokban. A növekedés azonban nemcsak lehetőségeket, hanem komoly rendszerszintű kihívásokat is felszínre hozott.
A jogok megvásárlása csupán a kezdet. Az új tulajdonosokra összetett adminisztratív feladatok várnak: a jogdíjak pontos elszámolása, a különböző digitális platformokból érkező adatok egységesítése, valamint a globális kifizetések kezelése. Az információk gyakran eltérő formátumban, eltérő részletességgel érkeznek, ami jelentősen növeli a hibák kockázatát.
Rob Israch, a Tipalti elnöke szerint a globális tömeges kifizetések kezelése az egyik legnagyobb akadály. A cél olyan rendszerek kialakítása, amelyek gyors, pontos és átlátható módon juttatják el a bevételeket a jogtulajdonosokhoz, függetlenül attól, hogy a világ mely pontján élnek.
A jogdíjgyűjtés önmagában is rendkívül összetett folyamat. Jeff Price, a Tunecore társalapítója rámutatott, hogy sok esetben helyi kapcsolatok és partnerek nélkül szinte lehetetlen feltérképezni a bevételi forrásokat, különösen kisebb vagy távolabbi piacokon.
További problémát jelentenek a hiányos vagy hibás metaadatok. Aaron Kaufman, a Muso.AI társalapítója szerint minden azonosítatlan felvétel vagy rosszul regisztrált dal konkrét bevételkiesést okoz. A vállalat új eszköze éppen ezeknek a láthatatlan veszteségeknek a csökkentésére kínál megoldást.
A zenei IP-befektetések térnyerése tehát nemcsak pénzügyi, hanem technológiai kérdés is. A piac fejlődése azon múlik, hogy az iparág képes-e lépést tartani a növekvő komplexitással, és olyan infrastruktúrát építeni, amely hosszú távon is fenntarthatóvá teszi ezt a robbanásszerű növekedést.
HOZZÁSZÓLÁSOK
A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
LoginOLVASD EL EZEKET IS: